آی پی ال

آی پی ال یا لیزر

آی پی ال یا نور تشدید شده واجهشی بدلیل تولید گرما در پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. لیزر یا تابش گسیل القایی  light amplification by stimulated emission of radiation ابزاری است که نور را به صورت امواج همگرا ، هم فاز و هم دوست ساطع می کند.

این امواج دارای یک طول موج هستند، در یک جهت حرکت می کنند و انرژی را در یک جا متمرکز می کنند. امروزه از لیزر در صنعت ، صنایع نظامی و پزشکی استفاده گسترده ای می شود.

 

بر اساس طول موج لیزر ها را به دو گروه در پزشکی طبقه بندی می کنند :

لیزرهای قابل دید که دارای طول موج بین 400 تا 700 نانومتر هستند 2- لیزرهای غیر قابل دید که طول موج آنها بیشتر از 700 نانومتر است و نامرئی هستند. پرتوهای این دستگاه از ماده‌ای جمع کننده یا فعال کنده نور تشکیل شده که درون محفظه تشدید نور قرار دارد. این ماده پرتو نور را که به وسیله یک منبع انرژی بیرونی (از نوع الکتریسیته یا نور) به وجود آمده، تقویت می‌کند. نخستین بار طرح اولیه لیزر را انیشتن داد و لی بعد از مرگ وی لیزر بطور کاربردی معرفی و عملیاتی شد.

کار لیزر به این گونه‌است که با تابش یک فوتون به یک ذره (اتم یا مولکول یا یون) برانگیخته، یک فوتون دیگر نیز آزاد می‌شود که این دو فوتون با هم، هم فرکانس هستند. با ادامه این روند شمار فوتون‌ها افزایش می‌یابد که می‌توانند باریکه‌ای از فوتون‌ها را به وجود بیاورند. لیزر از نظر ماهیت هیچ تفاوتی با نور عادی ندارد و خواص فیزیکی لیزر، آن را از نورهای ایجاد شده از دیگر منابع متمایز می‌سازد.

از نخستین روزهای تکنولوژی لیزر، به خواص ویژه آن پی برده شد. و ما بطور گزینشی به این خواص از ماهیت فرآیند لیزر می‌پردازیم که خود این خواص بستری عظیم برای کاربردهای وسیع این پدیده در علوم گوناگون به ویژه صنعت و پزشکی ایجاد کرده‌است. پیشرفت دانش بدون تکنولوژی لیزر امکان پذیر نیست. شاید مهم‌ترین بخش فیزیک اتمی، بحث فیزیک لیزر باشد.

با دادن انرژی به الکترون‌های یک اتم می‌توان آن‌ها را به مدارهای بالاتر برد. اما این خانه جدید برای الکترون‌ها جایگاه چندان پایداری نیست و الکترون‌ها ترجیح می‌دهند با پس دادن انرژی به مدار اصلی خود برگردند. این انرژی به صورت یک فوتون با فرکانس مشخص آزاد می‌شود. یعنی یک واحد انرژی.

نور از همین فوتون‌ها ساخته می‌شود. پس اگر با تعداد زیادی از اتم‌ها هم زمان این کار را انجام دهیم، می‌توانیم پرتو نوری تک فرکانس ایجاد کنیم. علاوه بر اینکه با روش‌ها و دقت‌هایی می‌توان پرتوهای هم فاز تولید کرد. این پدیده اساس تولید پرتوهای لیزر است. ویژگی‌های منحصربفرد لیزر آن را از نورهای دیگر متمایز می‌سازد که در هیچ منبع نور دیگری یافت نمی‌شود.

 عکس آی پی ال
عکس آی پی ال

فرق لیزر و آی پی ال چیست؟

آی پی ال intense pulse light یعنی سیستم های نور شدید پالسی. در اصل لیزر نیست بلکه فلش لامپهای زنون هستند که نور چند طول موجی و non coherent ایجاد می کنند که قادر است اثرات گوناگون بر روی ساختارهای مختلف پوست داشته باشد و می توان با گزینش فیلترهای مناسب اثر دلخواه برای اهداف مشخص را بدست آورد.

دستگاه IPL روش محبوبی جهت برداشتن موهای زائد وجوان سازی پوست ، از بین بردن خال های عنکبوتی و روشن نمودن لکهای صورت وهم چنین آثار سطحی جوش های صورت (آکنه ) می باشد. دستگاه IPL لیزر نیست اما کارایی و عملکرد مشابه لیزر دارد.

هزینه آی پی ال چقدر است؟

بطور کلی دو روش  برای محاسبه هزینه آی پی ال  در مراکز زیبایی و  لیزر مورد استفاده قرار می گیرد .در روش اول بر اساس ناحیه مورد درمان و سطح پوست آن ناحیه قیمت تعریف شده ای  بر اساس تعرفه ، قیمت آی پی ال  محاسبه می شود. در این روش هر چه وسعت پوست ناحیه بیشتر باشد هزینه آی پی ال  بالاتر می شود. 

روش دوم بر اساس  شات  می باشد  که قیمت هر شات  ثابت  است و  بر اساس تعداد شات  انجام شده  قیمت محاسبه می گردد و هر چه وسعت ناحیه بیشتر باشد تعداد شات بالاتری نیاز خواهد داشت و در نتیجه قیمت آی پی ال در آن موضع بیشتر می شود.

عوارض ای پی ال چیست؟

قرمزی و سوزش در ناحیه تحت درمان تا چند ساعت بعد از درمان می تواند اتفاق افتد و گاها پوست دچار سوختگی سطحی می شود که برای جلوگیری از آن حمام آفتاب نگرفتن و انجام ندادن سولاریم در دو هفته قبل از درمان توصیه می شود.

انجام درمان های پوستی از قبیل میکرونیدلینگ ، تزریق بوتاکس و… بطور همزمان با آی پی ال در یک روز توصیه نمی شود و تا بر طرف شدن قرمزی و التهاب در ناحیه باید درمان به تعویق افتد.

فیلترهای آی پی ال
فیلترهای آی پی ال

آیا انجام آی پی ال در زمان بارداری و شیر دهی مجاز است؟

کرم بی حسی مورد استفاده در لیزر جذب خون می شود و می تواند به جنین برسد و یا وارد شیر مادر شده و آثار نامطلوبی بر روی جنین و یا طفل شیر خوار بگذارد.

آزمایشات انجام شده بر روی موش نشان داده است که لیزر تاثیر نامطلوبی بر روی جنین می گذارد و از آنجا که تحقیقات علمی و مستندی بر روی انسان در این ضمینه انجام نشده است ،معقول است که انجام لیزر در زمان بارداری و شیر دهی به تعویق بیافتد.
منابع:
سایت اینترنتیhttp://www.realself.com

سایت اینترنتی PUBMED

Office- Based cosmetic procedures and tecnique
by SORIN EREMIA

 

4.8/5 - (28 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «آی پی ال»

  1. سلام آقای دکتر
    من ابروهام رو تاتو کردم و الان از فرم ابروم راضی نیستم و می خوام تاتو را پاک کنم. با آپی ال می شه اینکار رو انجام داد؟ متشکرم

    1. درود بر حمیرا خانم
      به هیچ وجه نباید برای پاک کردن تاتو از آی پی ال استفاده کرد چرا که موجب سوختگی و اسکار در ناحیه می شود و لیزر کیوسوییچ و روش جدیدتر استفاده از محلول Rejuvi است که بر خلاف لیزر که محدودیت درمان رنگ بژ و نارنجی را دارد ، می تواند تمام طیف رنگ تاتو را درمان کند.
      موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button
راز بوتاکس بدون عارضه چیست؟ مزوژل چیست؟ علت جذابیت چهره آنجلینا جولی چیست؟ راز شفافیت پوست کلئوپاترا چه بود؟ راز لیفت صورت بدون جراحی راز درمان جای جوش با سابسیژن راز جوانی پوست کیم کارداشیان چیست؟ تزریق ژل لب مدل قلوه ای