جوانسازی پوست صورت در سال ۱۴۰۲

جوانسازی پوست صورت با روش های متفاوتی انجام می شود که این روش ها برای گروه های سنی مختلف و آسیب های پوستی متفاوت انتخاب می شوند. بعنوان مثال برای گروه سنی میانسال روش هایفوتراپی گزینه مناسب تری است در حالیکه برای درمان ناهمواری پوست و لیفت آن در گروه سنی جوان ،میکرونیدلینگ توصیه می شود. در بعضی موارد از ترکیب دو یا چند روش جوانسازی برای نتیجه بهتر استفاده می شود که در اینجا به کاربرد هر کدام از این روش ها بطور مختصر اشاره می شود:

جوانسازی پوست صورت با دستگاه rf چگونه است؟

آر اف امواج رادیویی است با فرکانس ۰٫۳ تا ۴ مگاهرتز که در پزشکی برای جوانسازی پوست صورت ،سفت شدن و لیفتینگ پوست و لیپولیز بافت چربی مورد استفاده قرار می گیرد.  دارای انواع مونوپولار ، بای پولار، تری پولار ، مولتی پولار، تاجی و فرکشنال می باشد که مکانیسم همه بر اساس تولید گرما در بافت های عمقی ، تحریک فیبروبلاست ها و افزایش گردش خون موضعی می باشد. در واقع این امواج با ورود به بافت موجب قطبی شدن ملکول های آب و ارتعاش این ملکول ها شده و در نتیجه مقاومت بافتی واصطکاک گرما در بافت ایجاد می شود.

حرکت رفت و برگشتی ملکول ها  تا ۳۰۰۰۰۰ بار در ثانیه ( فرکانس ۰٫۳ مگاهرتز) و حتی بیشتر می باشد در واقع مکانیسم تولید گرما در این دستگاه شبیه ماکروفرهای خانگی می باشد که با امواج مایکروویو غذای سرد و حتی منجمد به سرعت گرم می شود. میزان گرمای تولید شده بر اساس انرژی دستگاه متفاوت می باشد و از ۴۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد می باشد. از انرژی پایین برای  جوانسازی پوست صورت و لیفتینگ و از انرژی های بالاتر برای لیپولیز بافت چربی استفاده می شود. با تولید گرما در بافت هم بند پروتئین کلاژن کوتاه شده و نهایتا پوست سفت می شود.

جوانسازی پوست صورت
جوانسازی پوست صورت با هایفو

جوانسازی پوست صورت با لیزر چگونه است؟

لایه برداری به منظور جوانسازی پوست به سه روش شیمیایی( پیلینگ) ، مکانیکی ( میکرودرم ابریژن) و نوری ( لیزر فراکشنال) انجام می شود.  بدلیل قابل کنترل نبودن عمق نفوذ در لایه برداری شیمیایی و  عمق نفوذ کم و تعدد جلسات  در روش میکرودرم ابریژن  ، روش لیزر فراکشنال  معرفی شد که در آن پرتو لیزر با قطر بسیار نازک ( ۱۰۰ تا ۱۵۰ میکرومتر)  بر روی پوست تابیده شده ، ستون بسیار نازکی از پوست بدلیل حرارت لیزر تبخیر شده  و سوراخ های بسیار ریزی بر روی سطح پوست( لایه های اپیدرم و درم) ایجاد می کند. بدلیل اینکه تمام سطح پوست با اشعه لیزر تماس پیدا نمی کند به این نوع درمان ، لیزر فراکشنال ( کسری ) گفته می شود. تعداد سوراخ های ایجاد شده در پوست قابل کنترل است و هر چه سوراخ بیشتری بر روی پوست ایجاد شود نتیجه نهایی مطلوب تر خواهد شد.

در اطراف ستون های ایجاد شده در اپیدرم و درم  یک شعاع حرارتی ایجاد شده که  از مرکز به  حاشیه میزان حرارت کمتر می شود. در مناطق نزدیک به ستون های حرارتی یک منطقه انعقادی وجود دارد ( حرارت ۶۰ درجه سانتی گراد) در مناطق دورتر حرارت کمتر است (۴۵C )  که  این حرارت در بافت موجب تحریک فیبروبلاست ها شده  و فیبروبلاست ها به نوبه خود تولید کلاژن و الاستین را بیشتر نموده و همچنین  با کوتاه شدن طول رشته های کلاژن  چین و چروک های پوست از بین رفته و قوام پوست افزایش یافته و جوانسازی پوست صورت انجام می شود.

جوانسازی پوست صورت
جوانسازی با هایفوتراپی

برای جوانسازی پوست صورت لیزر بهتر است یا میکرونیدلینگ؟

در مطالعات اخیر تاثیر میکرونیدلینگ   برای جوانسازی پوست صورت از  سایر روش های تهاجمی از قبیل لیزر فراکشنال و لایه برداری شیمیایی(پیلینگ) موثرتر گزارش شده است.چرا که عمق نفوذ و تاثیر لیزر در حد لایه سطحی اپیدرم بوده(حداکثر ۶۲٫۵ میکرومتر) و در صورت نفوذ به لایه درم ایجاد اسکار و هیپوپیگمنتاسیون می کند و این در حالی است که در میکرونیدلینگ عمق نفوذ سوزن ها به لایه درم می باشد (تا ۲۰۰۰ میکرومتر)

بعلاوه روند کلاژن سازی و بازسازی پوست با افزایش جریان خون موضعی در این لایه عمقی تحریک می شود.از طرف دیگر انجام جوانسازی پوست با روش های لایه برداری با لیزر و یا اسیدهای پیلینگ در فصول گرم سال که میزان اشعه ماوراء بنفش در سطح بالایی است محدودویت هایی داشته ولی در روش میکرونیدلینگ بدلیل سالم ماندن لایه اپیدرم که نقش محافظت کننده از پوست را ایفا می کند منعی وجود ندارد.

دوره نقاهت و خانه نشینی در لیزر دی اکسید کربن ۷ تا ۱۰ روز است و قرمزی پوست ممکن است ۳ تا ۴ ماه ادامه یابد در حالیکه قرمزی پوست در میکرونیدلینگ علارغم عمق نفوذ بالاتر و تاثیر بیشتر حداکثر ۴۸ ساعت می باشد.

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرو به معنی کوچک و نیدلینگ یعنی سوزن زدن است و میکرونیدلینگ یعنی ایجاد سوراخ های ریز در سطح پوست .میکرونیدلینگ روش جدید درمان بیماری های پوست است که بوسیله ابزاری به نام درماپن انجام می شود.

با نفوذ سوزن ها به لایه درم یک جراحت مختصر در پوست ایجاد شده و یک التهاب کنترل شده ایجاد می شود که بدن به آن واکنش نشان داده و شروع به ترمیم و بازسازی آن ناحیه می کند.  طی این فرایند جوانسازی پوست صورت شروع شده و کلاژن و الاستین که دو پروتئین اصلی و قوام دهنده پوست هستند تولید می شود.( Collagen Induction Therapy)

برای کنترل درد از کرم بی حس کننده موضعی ( EMLA ) و یا لیدوکائین پی  استفاده می شود و انجام میکرونیدلینگ با این روش کاملا بدون درد است.

 جوانسازی پوست صورت
جوانسازی با روش میکرونیدلینگ

 

جوانسازي پوست صورت با prp  چگونه است؟

پی آر پی یا پلاسمای غنی شده از پلاکت  روشی    طبیعی است که با استفاده از اجزای خون خود بیمار برای تحریک سلول های بنیادی، فیبروبلاست ها و تولید کلاژن  و نوسازی بافت های آسیب دیده در مناطق صورت، گردن، سر و سینه، دست ها و بدن مورد استفاده قرار می گیرد. پلاکت ها دارای چندین فاکتور رشد و سیتوکین هستند که آثار ترمیمی بر روی بافت نرم و استخوان دارند.

بهترین سن انجام پی آر پی بین ۲۵ و ۶۰ سال می باشد چرا که در سنین کمتر از ۲۵ سال سلول های بنیادی بدن خودشان فعال هستند و احتیاج به تحریک شدن بیشتر ندارند و در سنین بالای ۶۰ سال سلول های بنیادی بسیار غیر فعال هستند و پاسخ به پی آر پی ضعیف می باشد هر چند که بی تاثیر نیست .ترمیم کامل کلاژن بین ۳ هفته تا ۳ ماه زمان می برد  در بعضی موارد بدلیل شدت آسیب های پوستی برای پاسخ دهی بهتر  تعداد جلسات پی آر پی  ۳ جلسه انجام می شود.

جوانسازی پوست صورت
جوانسازی پوست صورت با روش پی آر پی

هایفوتراپی چیست؟

هایفوتراپی در تمام نقاط بدن و برای انواع تیپ های پوستی قابل استفاده است و کلا یک جلسه درمان انجام می شود و ماندگاری تاثیر آن بالاتر از ۲ سال می باشد. این روش احتیاج به برش نداشته و ریسک عفونت ، اسکار و عوارض جراحی ندارد و یک نوع درمان سرپایی محسوب می شود.

درد در هایفوتراپی در مقایسه با درمان های تهاجمی کم است و با مسکن های معمولی این عمل قابل تحمل می باشد. با یک جلسه درمان چهره فرد ۴ تا ۸ سال جوان تر می شود. بطور کلی هایفوتراپی برای ، جوانسازی پوست صورت، افتادگی و شل شدگی پوست، ترمیم خط خنده، بالا کشیدن ابروها، رفع چین و چروک و رفع غبغب و جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

جوانسازی پوست صورت
جوانسازی با روش هایفوتراپی

برای مشاوره پیام دهید✍

4.8/5 - (227 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button
راز بوتاکس بدون عارضه چیست؟ مزوژل چیست؟ علت جذابیت چهره آنجلینا جولی چیست؟ راز شفافیت پوست کلئوپاترا چه بود؟ راز لیفت صورت بدون جراحی راز درمان جای جوش با سابسیژن راز جوانی پوست کیم کارداشیان چیست؟ تزریق ژل لب مدل قلوه ای