سریع ترین روش درمان جای جوش در سال ۱۴۰۲

درمان جای جوش چگونه انجام می شود؟ استفاده از کرم های لایه بردار یکی از روش های مرسوم درمان جای جوش در صورت است. این روش در مواردی که سرعت در پاسخ به درمان احتیاج است  و یا در اسکارهای عمیق و آتروفیک  پاسخگو نمی باشد که روش های جایگزین و موثرتر معرفی شده اند که در اینجا  این روش ها شرح داده می شوند:

تزریق ژل برای جای جوش
تزریق فیلر جای جوش

درمان اسکار جوش با روش PRP چگونه است؟

پی آر پی یا پلاسمای غنی شده از پلاکت روشی است طبیعی است که با استفاده از اجزای خون خود بیمار برای تحریک سلول های بنیادی، فیبروبلاست ها و تولید کلاژن  و نوسازی بافت های آسیب دیده در مناطق صورت، گردن، سر و سینه، دست ها و بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

پلاکت ها دارای چندین فاکتور رشد و سیتوکین هستند که آثار ترمیمی بر روی بافت نرم و استخوان دارند.در این روش پس از تزریق محلول پی ار پی برای تمام صورت و گردن میکرونیدلینگ انجام می شود. در نتیجه تاثیر درمان مضاعف شده و تیرگی های زیر چشم در سطوح مختلف از بین می رود. بعلاوه منافذ باز و جای جوش بسته شده و لیفتینگ کل صورت و گردن  بطور موثری حاصل می شود.

درمان جای جوش با روش تزریق چربی
تزریق چربی در جای جوش

درمان جای جوش با لیزر چگونه است؟

بعد از درمان با لیزر پوست کاملا قرمز و ملتهب است ترشح در ناحیه 1 تا 2 روز ادامه دارد .این قرمزی ممکن است تا یک هفته ادامه یابد. در پوست های تیره و برنزه احتمال سوختگی و ایجاد هایپر پیگمنتیشن بعد از التهاب PIH وجود دارد.

در صورت سوختگی پرهیز از نور آفتاب و استفاده از کرم های ترمیم کننده به ترمیم سریع تر کمک می کند. تورم  و  قرمزی بعد از  3 تا 5 روز و  زبری و تیرگی پوست  بعد از یک هفته بطور کامل از بین می رود.

بعد از این مدت گاها رنگ پوست مختصری صورتی می شود ،که می توان با میک آپ آن را پوشاند. حداکثر دو هفته بعد رنگ پوست طبیعی شده و نتیجه یک پوست درخشان ،صاف و با نشاط  می باشد. با این وجود در پوست های سبزه ( تیپ 4 به بالا) و در فصول گرم سال که میزان اشعه ماوراء بنفش در محیط زیاد است بهتر است لیزر فراکشنال انجام نشود و جایگزین های مطمئن تر مثل میکرونیدلینگ همراه با سابسیژن انجام شود.

مقایسه درمان با لیزر و میکرونیدلینگ

انجام جوانسازی پوست با روش های لایه برداری با لیزر و یا اسیدهای پیلینگ در فصول گرم سال که میزان اشعه ماوراء بنفش در سطح بالایی است محدودویت هایی دارد. با این وجود در میکرونیدلینگ بدلیل سالم ماندن لایه اپیدرم که نقش محافظت کننده از پوست را ایفا می کند منعی وجود ندارد.

دوره نقاهت و خانه نشینی در لیزر دی اکسید کربن 7 تا 10 روز است و قرمزی پوست ممکن است 3 تا 4 ماه ادامه یابد در حالیکه قرمزی پوست در میکرونیدلینگ علارغم عمق نفوذ بالاتر و تاثیر بیشتر حداکثر 48 ساعت می باشد.

درمان جای جوش با روش ترکیبی قبل و بعد
جای جوش صورت قبل و بعد

درمان اسکار جوش با میکرونیدلینگ چگونه است؟

میکرو به معنی کوچک و نیدلینگ یعنی سوزن زدن است و میکرونیدلینگ یعنی ایجاد سوراخ های ریز در سطح پوست .میکرونیدلینگ روش جدید درمان بیماری های پوست است که بوسیله ابزاری به نام درماپن انجام می شود.

با نفوذ سوزن ها به لایه درم یک جراحت مختصر در پوست ایجاد شده و بدن به آن واکنش نشان داده و شروع به ترمیم و بازسازی آن ناحیه می کند و طی این فرایند کلاژن و الاستین که دو پروتئین اصلی و قوام دهنده پوست هستند تولید می شود.( Collagen Induction Therapy)

برای کنترل درد از کرم بی حس کننده موضعی ( EMLA ) و یا لیدوکائین پی استفاده می شود و انجام میکرونیدلینگ با این روش کاملا بدون درد است.

درمان جای جوش با سابسیژن چگونه است؟

ساب یعنی زیر و سیژن یعنی برش بعبارت دیگر سابسیژن Subcision به مفهوم برش در زیر پوست می باشد که البته بدون تیغ انجام می شود.

درمان جوش صورت نوع رولینگ که بصورت اسکارهای فرو رفته با قعر گرد می باشد بهترین پاسخ را به این درمان می دهند. این فرو رفتگی ها بدلیل اتصالات فیبروز در زیر اسکار می باشد که سطح آن را پایین می کشند.

این روش مکمل خوبی برای میکرونیدلینگ می باشد. به طور کلی در سابسیژن دو نوع ابزار استفاده می شود: سوزن نوکور که شبیه یک تیغ برنده است و برای اسکارهای کوچک و سطحی مناسب است.

ابزار دوم کانولاست که بدلیل اینکه نوک تیز نیست مطمئن تر است و در عمق پوست وارد شده و در صورت برخورد با عروق و اعصاب زیر پوستی به آنها آسیب نرسانده و از کنار آن ها عبور می کند. در نتیجه در سطح وسیعی در زیر پوست قابلیت مانور دادن داشته و کبودی ایجاد نخواهد کرد. مدت زمان درمان با کانولا بطور طبیعی بیشتر از تیغ نوکور است که این بدلیل غیر نوک تیز بودن آن است و احتیاج به نیروی فیزیکی بیشتری برای آزاد کردن بافت فیبروز دارد.

درمان جای جوش با روش ترکیبی قبل و بعد
درمان جای جوش قبل و بعد

چه موادی در جای جوش تزریق می شود؟

به منظور افزایش پاسخ به درمان در جای جوش های آتروفیک و عمیق می توان فاکتور رشد، پی آر پی و یا چربی تزریق کرد. در روش کانولا علاوه بر آزاد کردن بافت فیبروز ، کلاژن سازی بیشتری انجام شده و در نهایت نتیجه درمان موثرتر از روش تیغ نوکور خواهد بود.

چنانچه تعداد اسکارهای صورت زیاد و عمیق باشد، درمان در چند جلسه به فاصله 4 تا 6 هفته انجام می شود. در جای جوش های ترکیبی از هر دو روش میکرونیدلینگ و سابسیژن یطور همزمان برای درمان اسکارهای عمقی تر استفاده می شود.

درمان جای جوش با کانولا مطمئن و بی خطر است
درمان جای جوش با کانولا مطمئن و بی خطر است

درمان جای جوش با تزریق ژل چگونه است؟

در مواردی که جای جوش عمیق باشد و سرعت درمان مد نظر باشد یکی از مطمئن ترین و سریع ترین درمان جای جوش تزریق ژل بداخل جوشگاهها می باشد که حدود 12 ماه ماندگاری دارد.

با این وجود بدلیل تحریک ساخت کلاژن در دراز مدت پس از چند نوبت درمان، جای جوش های عمیق پر شده و ماندگاری طولانی مدت حاصل خواهد شد.

تزریق ژل الانسه برای جای جوش موجب تولید کلاژن و پر شدن اسکارهای عمقی می شود و بدلیل ماندگاری طولانی در افرادی که کاندید مناسب هستند گزینه مناسبی برای برطرف شدن جای جوش است.

تزریق فیلر جای جوش
تزریق ژل الانسه برای جای جوش

درمان جای جوش با تزریق چربی چگونه است؟

اسکارهای آتروفیک و عمیق ناشی از جای جوش با سابسیژن و میکرونیدلینگ درمان می شوند و تزریق چربی بعنوان یک فیلر مناسب برای پر کردن جای جوش استفاده می شود.

بدلیل وجود سلول های بنیادی در چربی  یک جوانسازی و ترمیم در بافت اسکار و پوست آن منطقه ایجاد می شود که این علاوه بر  تاثیر پرکنندگی چربی می باشد.  این تزریق در قسمت های سطحی تر انجام شده و برای افرادی که از روش های دیگر درمان جای جوش نتیجه نگرفته اند توصیه می شود.

تصویر انواع مختلف جای جوش
انواع مختلف جای جوش

روش  ترکیبی برای درمان جای جوش چگونه است؟

از آنجا که دراکثر موارد ترکیب متنوعی از انواع اسکار آکنه  وجود دارد و هر کدام از انواع جای جوش به یک روش درمانی پاسخ بهتری می دهند، از روش درمان ترکیبی برای پاسخ  بهتر استفاده می شود.

 جای جوش غلتان (Rolling)  دارای حاشیه شبیه یک غلتک چرخان است و فرو رفتگی جای جوش با یک انحنای ملایم به شکل نیم دایره به اپیدرم متصل می شود. این فرو رفتگی ها بدلیل اتصالات فیبروز در زیر اسکار می باشد که سطح آن را پایین می کشند. در سابسیژن موضع اسکار بی حس شده و با ابزاری به نام کانولا بافت فیبروتیک زیر اسکار با حرکات رفت و برگشتی و بادبزنی آزاد می شود.  جای جوش آتروفیک و فرورفته و همین طور اسکارهای Rolling بهترین پاسخ را به سابسیژن  می دهند.

اسکارهایی که شبیه یخ شکن (Icepick) هستند و به شکل یک مثلث در اپیدرم فرو رفته اند و اسکارهایی که مستطیلی شکل هستند و اصطلاحا به آنها جای جوش واگنی (Boxcar) گفته می شود، با روش های لایه بردار از قبیل لیزر فرکشنال، میکرونیدلینگ و پیلینگ بطور موثرتری درمان می شوند. بنابراین علاوه بر لایه های عمقی در سطح پوست  نیز درمان انجام شده و در نتیجه پوست صاف تر و هموارتر می شود.

در درمان ترکیبی از ترکیب دو یا سه روش درمانی برای نتیجه مطلوب استفاده می شود. بعنوان مثال در جلسه اول بطور همزمان سابسیژن و میکرونیدلینگ انجام شده و در جلسه بعد  لیزر جای جوش و سابسیژن انجام می شود. در بعضی از موارد ممکن است احتیاج به پیلینگ شیمیایی شود و همین طور در آخر دوره درمان برای افزایش حجم و بازسازی پوست ؛ تزریق فیلر یا چربی انجام می شود.

برای مطالعه مقاله چاپ شده در آکادمی بین المللی IMCAS  در مورد درمان جای جوش با روش تزریق چربی توسط دکتر مسافریان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.imcas.com/es/academy/blog/795/nanofat-transfer-for-acne-scar

عکس تزریق چربی
عکس تزریق چربی

برای دیدن فیلم تزریق چربی نانو در جای جوش بر روی فیلم زیر کلیک کنید:

اکنون پیام دهید

کلیپ تزریق چربی نانو در جای جوش در Youtube
4.8/5 - (553 امتیاز)
Summary
پوست و زیبایی
Service Type
پوست و زیبایی
Provider Name
دکتر مسافریان,
خ علامه جنوی- 24 شرقی,سعادت آباد,تهران- Telephone No.09036588236
Area
تهران
Description
از آنجا که دراکثر موارد ترکیب متنوعی از انواع اسکار آکنه  وجود دارد و هر کدام از انواع جای جوش به یک روش درمانی پاسخ بهتری می دهند، از روش درمان ترکیبی از قبیل سابسیژن ، لیزر و...برای پاسخ  بهتر استفاده می شود.

8 دیدگاه دربارهٔ «سریع ترین روش درمان جای جوش در سال ۱۴۰۲»

  1. سلام آقای دکتر من ۳ ماه پیش مصرف داروی راکوتان داشتم، البته فقط ب مدت یک ماه و الان فهمیدم ک شما گفتید حداقل شش ماه و این منو خیلی نگران کرده چون ک من دیروز میکرو انجام دادم حالا چکار کنم ک بدتر نشه

    1. درود بر مهسا
      مدت زمان مصرف راکوتان و دوز آن بر روی عوارض جانبی تاثیر زیادی دارد. چنانچه صرفا یک ماه مصرف کرده اید و سه ماه از قطع آن گذشته است جای نگرانی وجود ندارد و تنها عارضه احتمالی در مورد شما خشک شدن بیش از حد پوست و طولانی شدن دوره ترمیم است.
      از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید و از نور مستقیم خورشید پرهیز نمایید تا دروه ترمیم سریع تر انجام شود.
      موفق باشید

  2. سلام آقای دکتذ یه سوال داشتم من گودی جای جوش روی صورتم دارم و میخواستن بدونم واقعا تاثیر سابسیژن از لیزر برای جای جوش بیشتره؟

    1. درود بر نازی
      سابسیژن و لیزر مکمل یکدیگر هستند ، چرا که در اکثر افراد ترکیبی از انواع مختلف جای جوش وجود دارد و ترکیب این دو روش درمانی با یکدیگر اثر هم افزا دارد.
      لیزر فرکشنال صرفا بر روی انواع یخ شکن و واگنی موثر است. چنانچه جای جوش صورت شما از نوع عمیق و آتروفیک باشد ، درمان ترکیبی با سابسیژن برای شما مناسب تر است.
      موفق باشید

  3. سلام آقای دکتر
    من ۳۲ سالمه و هفته قبل برای جای جوشام ژل تزریق کردم. برای ادامه درمان کی می تونم میکرو نیدلینگ انجام بدم؟ می ترسم صوزتم عفونت کنه
    متشکرم

    1. درود بر پریسا
      معمولا تزریق ژل در جای جوش بعد از اتمام دوره درمان با سابسیژن و یا میکرونید لینگ انجام می شود و تزریق ژل یا چربی در آخرین مرحله درمان توصیه می شود
      با این وجود از آنجا که تزریق ژل بطور سطحی انجام می شود و برای میکرونیدلینگ گذشت حداقل دو هفته از درمان ضروری است.
      موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button
راز بوتاکس بدون عارضه چیست؟ مزوژل چیست؟ علت جذابیت چهره آنجلینا جولی چیست؟ راز شفافیت پوست کلئوپاترا چه بود؟ راز لیفت صورت بدون جراحی راز درمان جای جوش با سابسیژن راز جوانی پوست کیم کارداشیان چیست؟ تزریق ژل لب مدل قلوه ای