درمان سریع لک در سال 1403

درمان لک التهابی صورت چگونه است؟

لکه های مقاوم به درمان بدلیل ایجاد التهاب و تولید بیش از حد ملانین در پوست ایجاد می شوند. علت تولید بیش از حد ملانین می تواند متفاوت باشد و دلایلی از قبیل آفتاب سوختگی ، آکنه ، بریدگی ها ، گزش حشرات و …. دارند.

چنانچه ملانین در لایه عمقی درم واقع شده باشد ، اسیدهای لایه بردار دسترسی به آن ندارند. با میکرونیدلینگ لایه درم بخوبی در دسترس بوده و بعلاوه نفوذ داروهای مزوتراپی ضد لک که همزمان به روی پوست اسپری می شود ، موجب از بین رفتن ضایعات هایپر پیگمانته عمقی می شود.

استفاده از کرم های ضد آفتاب بعد از درمان برای پیشگیری از عود ضایعات توصیه می شود.

تفاوت قرمزی التهابی و لک التهابی پوست چیست؟

قرمزی ناشی از التهاب post inflammatory erythema بعد از واکنش التهابی شدید در سطح پوست ایجاد می شود. جوش های ملتهب، سوختگی، گزش حشرات و درمان های تهاجمی پوست مثل لیزر فراکشنال می توانند ایجاد قرمزی در سطح پوست کنند.

لک التهابی در واقع یک نوع لک مقاوم به درمان است که شبیه قرمزی التهابی بعد از یک التهاب شدید در پوست از قبیل لیزر CO2، آفتاب سوختگی ، جوش های ملتهب و جراحات سطحی در سطح پوست ایجاد می شود.

از آنجا که قرمزی التهابی ناشی از التهاب عروق در زیر پوست می باشد، با فشار انگشت بر روی موضع قرمزی از بین می رود و این در حالی است که با فشار بر روی لک التهابی تغییر رنگ ایجاد نمی شود. بعلاوه رنگ لک التهابی قهوه ای، برنزه و تیره است در حالی که قرمزی التهابی عمدتا ارغوانی و قرمز می باشد. چنانچه قرمزی التهابی پوست بطور صحیح درمان نشود ممکن است تبدیل به لک التهابی شود و برای شش ماه در صورت باقی مانده و احتیاج به درمان سخت تر وطولانی تری دارد.

قرمزی التهابی پوست

درمان قرمزی التهابی پوست چیست؟

در پوست های حساس و فصول گرم سال  ممکن است  بعد ازدرمان های تهاجمی پوستی، آفتاب سوختگی ، جراحات سطحی پوست و گزش حشرات پوست ملتهب و قرمز شود که بر حسب شدت التهاب اولیه مدت این قرمزی متفاوت است.

هیدراته نگه داشتن پوست با مصرف مایعات فراوان ، ویتامین C و استفاده از ماسک اسید هیالورونیک و کرم های آب رسان قدم اول درمان است. پرهیز از نور مستقیم آفتاب و استفاده از کرم ضد آفتاب فیزیکی مرحله بعدی است.

بعد از این مدت گاها قرمزی پوست کاهش یافته و صورتی رنگ می شود  که می توان با میک آپ آن را پوشاند.

با این وجود در درصد اندکی از افراد ممکن است قرمزی پوست ادامه یابد که در این صورت ، مصرف یک کورتیکواستروئید نسبتا قوی مثل Triamcinolone بمدت سه تا چهار روز التهاب و قرمزی ناشی از آن را بر طرف می کند و نتیجه یک پوست درخشان ، صاف و با نشاط خواهد بود.

قرمزی التهابی پوست بعد از لیزر
قرمزی طولانی مدت پوست بعد از لیزر

درمان لک التهابی چیست؟

درمان قرمزی التهابی و لک التهابی تا حد زیادی شبیه هم است. با این وجود در صورت درمان سریع و مناسب از پیشرفت آن به سمت لک جلوگیری شده و درمان سریع تر و موثرتر انجام می شود.

اولین مرحله درمان هیدراته کردن پوست با کرم های آب رسان و مصرف مایعات فراوان است. سرم ویتامین C بطور موضعی در درمان لک های ناشی از التهاب موثر است.

ترکیبات کاهش دهنده ملانین پوست از قبیل هیدروکینون و ویتامین C در درمان لک های ناشی از التهاب استفاده می شوند. بعلاوه مزونیدلینگ به همراه کوکتل مزوتراپی Tranexamic acid موجب تسریع روند درمان می شود.

لایه برداری از پوست با آزلائیک اسید قدم بعدی درمان است. این ترکیب اسیدی طبیعی است و در دانه‌هایی مثل جو،گندم وچاودار یافت می‌شود. این ماده با خاصیت ضدمیکروبی وضدالتهابی در درمان مشکلات پوستی مثل آکنه ولگاریس ، لک های ناشی از جای جوش و روزاسه بسیارموثراست.
این اسید از شروع مشکلات پوستی پیشگیری می‌کند و باکتری‌هایی که در منافذ پوست باعث ایجاد جوش می‌شوند را از بین می برد.آزلائیک به صورت موضعی روزی دو نوبت استفاده شده و در فرم‌هایی مثل ژل، کف و کرم ارائه می‌شود. در این محصولات حدود ۱۵ درصد آزلائیک اسید وجود دارد. برخی محصولات که بدون نسخه قابل تهیه هستند، حاوی مقادیر کمتری هستند.
این ماده برای اثرگذاری نیاز به زمان دارد و به تدریج ظرف چند هفته تاثیر آن دیده می شود .عوارض جانبی آزلائیک مواردی همچون پوسته پوسته شدن ،سوزش و خشکی پوست را به دنبال دارد.
التهاب ناشی ازجوش می‌تواند باعث هایپرپیگمانتاسیون درقسمت هایی از پوست شود. آزلائیک اسید از تجمع سلول های پوست جلوگیری می کند. یک مطالعه مقدماتی درسال ۲۰۱۱ نشان داد آزلائیک می تواند تیرگی پوست ناشی از جوش را درمان کند. همچنین تحقیقات نشان دادند، استفاده از آن ایمن و بدون عارضه‌ی خاصی است.
همان طور که آزلائیک برای درمان هایپر پیگمانتاسیون التهابی موثراست، برای روشن کردن نقاطی از پوست که به خاطر تجمع ملانین دچار تیرگی شده نیز تاثیر دارد.

مصرف کورتیکواستروئید موضعی به کاهش التهاب و تسریع در روند درمان کمک می نماید.


پیلینگ شیمیایی آخرین مرحله درمان لک های التهابی است که در این روش از محلول های اسیدی برای لایه برداری و از بین بردن لک های مقاوم به درمان استفاده می شود.

درمان لک التهابی با پیلینگ شیمیایی

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت میشود؟

ويتامين C براي توليد كلاژن لازم است و بدن نمي تواند آن را بسازد بنابراين بايد بوسيله غذا تامين شود. همينطور براي خنثي كردن راديكال هاي آزاد بدن به آن احتياج دارد.بعلاوه مصرف موضعی آن به شکل سرم ویتامین C موجب کاهش میزان رنگدانه ملانین در سطح پوست می شود.

مکمل ویتامین C به شکل قرص های جوشان در پیشگیری و درمان لک های ناشی از التهاب کاربرد دارد.

بهترين منابع غذايي: مركبات، كلم، كلم بروكلي، گوجه فرنگي، غلات سبوس دار، هندوانه، فلفل و سيب زميني

ويتامين C در اليام زخم ها و كبودي ها كمك مي كند. پوست را در برابر تشعشعات UV حفاظت مي كند. و سبب تحريك بدن براي توليد كلاژن شود.

بهترین ویتامین برای درمان لک التهابی
بهترین ویتامین برای پوست

عنصر روی بعنوان یک ریز مغزی نقش مهم در سلامتی پوست و مو دارد و متاسفانه بدلیل کشاورزی غیر اصولی میزان روی در خاک زراعی به شدت کاهش یافته و محصولات کشاورزی از نظر میزان این عنصر فقیر می باشند. با این وجود در مواد غذایی زیر این ماده یافت می شود: جگر ،گوشت گوساله ،حبوبات ،زرده تخم مرغ ،نان کامل ، جوی دو سر

استفاده از پماد اکسید روی بعد از درمان های لایه بردار از قبیل لیزر و میکرونیدلینگ موجب حفاظت از پوست در برابر عوامل خارجی وجلوگیری از ایجاد لک التهابی و تسریع روند درمان می شود.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button
راز بوتاکس بدون عارضه چیست؟ مزوژل چیست؟ علت جذابیت چهره آنجلینا جولی چیست؟ راز شفافیت پوست کلئوپاترا چه بود؟ راز لیفت صورت بدون جراحی راز درمان جای جوش با سابسیژن راز جوانی پوست کیم کارداشیان چیست؟ تزریق ژل لب مدل قلوه ای