عوارض تزریق چربی

عوارض تزریق چربی چیست؟ در چند روز اول درمان شایع ترین عارضه درد و تورم است که ظرف چند روز بطور کامل با مصرف مسکن های معمولی مثل استامینوفن برطرف خواهد شد.

بعلاوه استفاده از کمپرس سرد در ۲۴ ساعت اول  بعد از تزریق و استراحت کامل به کاهش درد و تورم کمک میکند.

تورم بلافاصله بعد از حجم دهی گونه و شقیقه
کبود شدن پوست بعد از تزریق چربی گونه

عوارض تزریق چربی به دو گروه کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم بندی می شوند:

عوارض تزریق چربی در کوتاه مدت چیست؟

تجمع مایعات و سرم seroma در محل دهنده چربی از دیگر عوارض زودرس تزریق چربی است که برای پیشگیری از این عارضه داروهای ضد انعقاد خون ، آسپرین، مسکن های خانواده آسپرین (ایندومتاسین، ایبوپروفن، مفنامیک اسیدو…)، از یک هفته قبل از درمان می بایست قطع شوند.

بعلاوه  پوشیدن گن بمدت ۲ هفته از تجمع مایعات در محل دهنده چربی جلوگیری کرده و موجب کاهش سایز نیز می شود.

عفونت از دیگر عوارض تزریق چربی است که علائمی از قبیل تب، درد ، تورم و ترشحات چرکی در ناحیه تزریق چربی ایجاد شده که از روز سوم به بعد این علائم دیده می شود.

رعایت شرایط استریل ، استفاده از وسایل یک بار مصرف و انتقال چربی در یک سیستم بسته از بروز این عارضه جلوگیری می کند.

در سیستم بسته چربی استحصال شده با هوا و اشیاء بیرون تماس پیدا نمی کند و در نتیجه احتمال بروز آلودگی و عفونت با این روش بسیار اندک است. از طرف دیگر در سیستم باز برای خالص کردن چربی از صافی استفاده می شود ،که بدلیل تماس چربی با هوا علاوه بر کاهش ماندگاری ، ریسک عفونت بالا می رود.

در کلینیک زیبایی نیایش برای کلیه مراجعین از روش بسته استفاده می شود تا از بروز عوارض فوق جلوگیری شود.

آمبولی چربی عارضه نادر دیگری است که در صورت تزریق چربی با سوزن  نوک تیز  ممکن است ایجاد شود ، استفاده از کانولاهای غیر نوک تیز و تکنیک غیر تهاجمی موجب می شود که عروق خونی بزرگ آسیب ندیده و از عارضه فوق جلوگیری شود.

عوارض تزریق چربی به صورت
تورم صورت از عوارض تزریق چربی به صورت در چند روز اول است

علائم عفونت بعد از تزریق چربی چیست؟

تورم و درد اولین نشانه عفونت است، با این وجود در صورتی این تورم اهمیت دارد که از روز سوم بعد از درمان شروع شود. در صورت ورود باکتری های پاتوژن به بافت صورت و کلونیزه شدن حداقل سه روز برای تکثیر و ایجاد علائم عفونت زمان احتیاج است.

بنابراین تورم ابتدایی که با گذشت زمان کاهش می یابد و همراه با سایر نشانه های عفونت از قبیل تب ،قرمزی و گرمی محل تزریق، درد پیش رونده و ترشح چرک نباشد، دلالت بر عفونت ندارد.

عفونت بعد از تزریق چربی به صورت
عوارض تزریق چربی به صورت

در صورت اثبات عفونت تخلیه چربی و همین طور آبسه به همراه آنتی بیوتیک تزریقی از قبیل سفازولین و ادامه درمان آنتی بیوتیک خوراکی از قبیل Levofloxacin توصیه می شود.

عوارض تزریق چربی در بلند مدت چیست؟

جذب سریع چربی تزریق شده از دیگر عوارض تزریق چربی است که بدلیل وجود خون، سلول های چربی آسیب دیده و ساکشن چربی با فشار بالا می باشد. برای پیشگیری از این عارضه سانتریفیوژ کردن با سرعت پایین3000rpm توصیه می شود.

این پروسه با جدا کردن خون و چربی اضافه علاوه بر کاهش تورم بعد از تزریق موجب ماندگاری بیشتر چربی پیوند شده خواهد شد.

عوارض تزریق چربی به صورت
نتیجه حجم دهی گونه و شیار اشکی بعد از یکسال

درمان کیست چربی بعد از تزریق چربی چیست؟

تشکیل کیست چربی و توده نکروتیک از بافت چربی  از دیگر عوارض تاخیری تزریق چربی است که بدلیل تزریق بیش از حد چربی در یک موضع کوچک ایجاد می شود. بعلاوه خالص نکردن چربی استحصال شده و باقی ماندن سلول های چربی متلاشی شده و روغن حاصل از آنها موجب التهاب و اختلال در خونرسانی بافت های اطراف و پوست شده و  کیست چربی در ناحیه تزریق ایجاد می شود.

برای پیشگیری از این عارضه  تزریق در لایه های مختلف  انجام شده و با استفاده از سرنگ یک سی سی چربی بطور وسیعی در لایه های مختلف گرافت می شود.

عوارض تزریق چربی به صورت
کیست چربی بعد از تزریق چربی

درمان کیست چربی در مرحله اول محافظه کارانه است و با سونوگرافی تشخیصی موقعیت ، اندازه و عمق آن مشخص می شود. در صورت برطرف نشدن کیست چربی با ماساژ و گذشت زمان تخلیه با لیپوساکشن انجام می شود.

 بلافاصله بعد از درمان تورم شدیدی وجود دارد که بعد از یک هفته برطرف شده است و نتیجه رضایت بخش بعد از یک ماه دیده می شود
تزریق چربی به صورت لاغر

برجستگی ها و ناهموارهای سطحی در موضع درمان بویژه در اطراف چشم و لب  از دیگر عوارض تزریق چربی است که برای پیشگیری از این عارضه از کانول های باریک تر برای استحصال چربی و هم برای تزریق چربی توصیه می شود.

بعلاوه در نواحی که هدف از درمان جوانسازی است و نیاز به حجم دهی زیادی نیست ، مثل زیر چشم بهتر است از چربی نانو استفاده شود. در این تکنیک قطعات چربی با فیلتر مخصوص نانو به اجزاء ریزتر شکسته شده و وجود سلول های بنیادی و گلبول های سفید موجب جوانسازی و بازسازی بافتی می شود. این فرایند بین یک تا سه ماه ادامه داشته و نهایتا  پوستی صاف تر و هموارتر ایجاد خواهد شد.

عدم تقارن بدلیل جذب غیر یکنواخت چربی و پر شدن بیش از حد موضع درمان از دیگر عوارض تزریق چربی می باشد که معمولا عدم تقارن بعد از گذشت یک هفته و با رفع تورم از بین می رود، با این وجود در صورت باقی ماندن این حالت برای جذب چربی اضافه روش هایفوتراپی موجب از بین رفتن چربی اضافه خواهد شد.

برای مطالعه مقاله چاپ شده در آکادمی بین المللی IMCAS توسط دکتر مسافریان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

آیا تزریق چربی موجب افتادگی صورت می شود؟

تکنیک صحیح و موضع مناسب حجم دهی در صورت موجب جوانسازی و لیفت صورت می شود. نواحی مناسب برای گرافت چربی  می بایست دارای حمایت استخوانی باشد و عمده چربی بر روی پریستئوم و در ساختارهای آناتومیک که دچار تحلیل چربی شده اند تزریق شود. چنانچه حجم دهی در لایه های سطحی  انجام شود، نه تنها به لیفت صورت کمک نمی کند بلکه ممکن است با سنگین شدن این نواحی موجب افتادگی بیشتر صورت شود. 

نواحی حجم دهی در صورت
نواحی تزریق چربی در صورت

بهترین موضع دهنده چربی در بدن کجاست؟

تفاوت چندانی  از نظر کیفیت و ماندگاری در ناحیه هاروست چربی وجود ندارد و انتخاب آن با مشورت با بیمار و موضعی از بدن که تمایل به کاهش سایز دارد انتخاب می شود.

در ناحیه شکم انجام سونوگرافی برای تشخیص فتق مخفی در ناحیه ناف و یا عمل جراحی قبلی توصیه می شود تا از سوراخ شدن روده حین تزریق محلول تامیسنت جلوگیری شود.

در خانم هایی که چندین مرتبه وضع حمل داشته اند احتمال تضعیف عضلات رکتوس وجود دارد Diastasis Recti  که ریسک ورود کانولا به حفره شکم و بروز پریتونیت بیشتر است و در این صورت احتیاط بیشتر و یا برداشت چربی از نواحی دیگر مثل ناحیه خارجی ران توصیه می شود.

برای پیشگیری از ناهمواری سطح پوست که معمولا در ناحیه شکم شایع تر است استفاده از حداقل دو سوراخ به منظور برداشت چربی توصیه می شود و بعلاوه تمرکز بر روی نواحی دیستال نسبت به محل ورود کانولا از برداشت بیش از حد چربی در اطراف محل ورود کانولا جلوگیری می نماید و در نتیجه پوست صاف و یک دست خواهد شد.

با استفاده از نیشگون گرفتن سطح  پوست Pinch Test  از برداشت بیش از حد چربی و نازک شدن پوست و یا برداشت کم چربی و ایجاد ناهمواری جلوگیری می شود.

رفع گودی و تیرگی زیر چشم با هموار شدن زیر چشم با حجم دهی زیر شیار اشکی
حجم دهی زیر شیار اشکی و گونه موجب برطرف شدن تیرگی زیر چشم شده است

ریسک پیوند چربی زیر چشم چیست؟

در صورت تزریق چربی در ناحیه بالاتر از شیار اشکی  امکان ایجاد توده چربی در پلک وجود دارد چرا که پوست این ناحیه بسیار نازک است و بعلاوه بطور طبیعی در این ناحیه چربی زیر پوستی وجود ندارد.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط پروفسور استیون کوهن که در Aesthetic Surgery Journal به چاپ رسیده است ، چنانچه هدف از تزریق چربی در ناحیه پلک جوانسازی باشد می توان از چربی نانو استفاده کرد که غنی از سلول های بنیادی است و بدلیل اینکه حجم دهی ندارد ایجاد گره زیر پوستی در ناحیه حساس و نازک پلک نمی کند.

پروفسور استیون کوهن و دکتر مسافریان
دکتر مسافریان به همراه پروفسور استیون کوهن

معایب پیوند چربی چیست؟

بسیاری از افرادی که کاندید تزریق چربی می شوند لاغر اندام هستند و چربی زیر پوستی در تمام نقاط بدن اندک می باشد و صورت لاغر آنها نشان دهنده کمی بافت چربی در کل بدن می باشد.

در این افراد پیدا کردن بافت چربی مناسب برای تزریق چربی مشکل است و چنانچه نتوان از شکم و یا ران برای برداشت چربی استفاده کرد از ناحیه پهلوها برای این منظور استفاده می شود.

نکته منفی دوم در روش تزریق چربی زمان بر بودن آن است و مواد تزریقی باید از بدن فرد گرفته شده و آماده تزریق شوند که بطور متوسط هر جلسه تزریق چربی ۳ ساعت زمان می برد.

مورد بعد قیمت تزریق چربی می باشد که در مقایسه با تزریق ژل در حجم های کوچک مثلا یک یا دو میلی لیتر  بیشتر از تزریق ژل است. ولی بدلیل ماندگاری طولانی در مقایسه با تزریق سالانه ژل  در دراز مدت این روش مناسب تر و مقرون به صرفه تر است.

تزریق چربی نانو در زیر چشم قبل و بعد
چربی نانو زیر چشم قبل و بعد

ریسک تزریق چربی در جای جوش چیست؟

نانوفت دارای مقدار فراوانی سلول بنیادی است که توانایی تبدیل شدن به سلول های دیگر را دارد. نانوفت در واقع یک امولسیون از سلول های چربی است که حاوی مقادیر فراوانی از سلول های بنیادی می باشد.

چنانچه چربی نانو در لایه اپیدرم و درم پوست آسیب دیده تزریق شود ،توانایی ترمیم بالایی خواهد داشت. برعکس میکروفت که در نواحی خاص و در زیر پوست تزریق می شود نانوفت در هر جای بدن که احتیاج به جوانسازی داشته باشد قابل تزریق است.
تزریق نانوفت برای جای جوش موجب تولید کلاژن در ناحیه اسکار شده که البته این درمان همزمان با سابسیژن انجام می شود تا حداکثر بازدهی را داشته باشد.

در جای جوش های عمقی علاوه بر نانوفت که در لایه اپیدرم و درم تزریق می شود ممکن است به منظور حجم دهی بیشتر از میکروفت هم در لایه های عمقی پوست استفاده شود تا تاثیر درمان مضاعف شود.

قبل و بعد جوانسازی در یک مرد میانسال
هایفوتراپی صورت و تزریق چربی بطور هم افزا جوانسازی و لیفت می کنند

منابع:
سایت اینترنتی PUBMED
Office- Based cosmetic procedures and tecnique by SORIN EREMIA

تزریق چربی نانو در Youtube
4.6/5 - (152 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button
راز بوتاکس بدون عارضه چیست؟ مزوژل چیست؟ علت جذابیت چهره آنجلینا جولی چیست؟ راز شفافیت پوست کلئوپاترا چه بود؟ راز لیفت صورت بدون جراحی راز درمان جای جوش با سابسیژن راز جوانی پوست کیم کارداشیان چیست؟ تزریق ژل لب مدل قلوه ای