پانچ یا منگنه پوستی چیست؟

پانچ یا منگنه پوستی روش موثری است برای درمان اسکار و جای جوش های یخ شکن و واگنی، که این نوع جای جوش ها کاملا فرو رفته هستند و با سابسیژن و یا لیزر به سختی درمان می شوند. مثال واضح اسکار قابل درمان با روش پانچ اسکار آبله مرغان است، در این روش یک ستون از اسکار تا لایه چربی زیر پوستی برداشته شده و پس از بخیه یک اسکار ظریف و خطی بجا می ماند که این اسکار هم سطح پوست است و براحتی با درمان های رایج از قبیل لیزر و میکرونیدلینگ برطرف می شود.

کاندید مناسب برای پانچ صورت چه کسی است؟

انتخاب کاندید مناسب برای پانچ صورت اهمیت زیادی دارد. بعنوان مثال در افرادی که پوست سبزه و یا تیره دارند ممکن است اسکار بجا مانده از پانچ به رنگ سفید دیده شود و از اسکار اولیه بدتر باشد.بعلاوه در پوست های کلوئید ساز روش پانچ توصیه نمی شود ،چرا که احتمال بروز گوشت اضافه در محل بخیه وجود دارد.

در نواحی از صورت که تحدب دارد و برجسته است اسکار جای بخیه براحتی دیده می شود و بهتر است در نواحی برجسته صورت مثل گونه و چانه انجام نشود. توجه به انحنای صورت و نواحی محدب و مقعر پوست اهمیت زیادی دارد، چرا که جای بخیه براحتی در نواحی مقعر صورت از قبیل شیار اشکی ، خط خنده و نواحی خارجی آن و زیر گونه قابل استتار است.

در نواحی محدب صورت بهتر است پانچ انجام نشود

روش انجام پانچ جای جوش چگونه است؟

پس از انتخاب کاندید مناسب ، اسکارهای گوه ای و واگنی عمیق علامت گذاری شده و پس از تزریق محلول بی حسی تامیسنت پانچ با قطر مناسب (1.5 تا 3.5 میلی متر) انتخاب شده و با دست دیگر پوست را عمود بر خطوط پوستی با حداقل کشش (خطوط پوستی لانجر) کشیده شود. این امر باعث می شود که اسکار حاصل به جای آنکه گرد شود به شکل بیضی در آید ( محور طولی بیضی موازی با خطوط پوستی با حداقل کشش خواهد بود) که از نظر زیبایی نتایج بهتری بدنبال دارد.

سپس منکنه پوستی به داخل پوست فرو برده می شود و یک ستون از اسکار تا لایه چربی زیر پوستی بطور دورانی برش داده و از تحتانی ترین قسمت این ستون با قیچی استریل جدا می شود. محلول بی حسی تامیسنت حاوی اپی نفرین است و پس از گذشت چند دقیقه موجب انقباض عروق خونی شده و از خونریزی و کبودی موضع جلوگیری می شود.

روش انجام پانچ پوست

پس از برداشت بافت اسکار با استفاده از نخ بخیه ظریف 0-6 نایلون و یا پرولن با رعایت شرایط استریل و توجه به خطوط پوستی لانجر بخیه انجام می شود. در صورتیکه موضع درمان متحرک باشد و نحوه بخیه زدن به موازات خطوط پوستی لانجر نباشد اسکار جای بخیه پهن و ظاهری نامطلوب خواهد شد. بعلاوه انتخاب نخ ظریف با حداقل واکنش پوستی (Prolene6-0) بهترین نتیجه درمانی را خواهد داشت.

در پانچ جای جوش می بایست خطوط پوستی لانجر رعایت شود
در پانچ جای جوش می بایست خطوط پوستی لانجر رعایت شود

درمان ترکیبی جای جوش چگونه است؟

از آنجا که دراکثر موارد ترکیب متنوعی از انواع اسکار آکنه  وجود دارد و هر کدام از انواع جای جوش به یک روش درمانی پاسخ بهتری می دهند، از روش درمان ترکیبی برای پاسخ  بهتر استفاده می شود.

 بعبارت دیگر در جای جوش غلتان (Rolling)  که حاشیه آن شبیه یک غلتک چرخان است و فرو رفتگی جای جوش با یک انحنای ملایم به شکل نیم دایره به اپیدرم متصل می شود، سابسیژن بیشترین بازدهی را دارد.

 جای جوش آتروفیک و فرورفته و همین طور اسکارهای Rolling بهترین پاسخ را به سابسیژن  می دهند. این فرو رفتگی ها بدلیل اتصالات فیبروز در زیر اسکار می باشد که سطح آن را پایین می کشند. در سابسیژن موضع اسکار بی حس شده و با ابزاری به نام کانولا بافت فیبروتیک زیر اسکار با حرکات رفت و برگشتی و بادبزنی آزاد می شود.

اسکارهایی که شبیه یخ شکن (Icepick) هستند و به شکل یک مثلث در اپیدرم فرو رفته اند و اسکارهایی که مستطیلی شکل هستند و اصطلاحا به آنها جای جوش واگنی (Boxcar) گفته می شود، با روش های لایه بردار از قبیل لیزر فرکشنال، پانچ و پیلینگ بطور موثرتری درمان می شوند. در نتیجه علاوه بر لایه های عمقی در سطح پوست  نیز درمان انجام شده و در نتیجه پوست صاف تر و هموارتر می شود.

در درمان ترکیبی از ترکیب دو یا سه روش درمانی برای نتیجه مطلوب استفاده می شود. بعنوان مثال در جلسه اول بطور همزمان پانچ جای جوش و میکرونیدلینگ انجام شده و در جلسه بعد  لیزر جای جوش و سابسیژن انجام می شود. در بعضی از موارد ممکن است احتیاج به پیلینگ شیمیایی شود و همین طور در آخر دوره درمان برای افزایش حجم و بازسازی پوست ؛ تزریق فیلر یا چربی انجام می شود.

 جای جوش دارای انواع مختلفی است که با روش ترکیبی درمان می شود
انواع جای جوش با عکس

عوارض جانبی پانچ چیست؟

بطور کلی روش پانچ جای جوش یک عمل سرپایی و بی خطر است و با بی حسی موضعی انجام می شود؛ با این وجود ممکن است در موضع درمان کبودی ایجاد شود و یا اینکه در صورت استفاده از نخ بخیه ضخیم جای بخیه ها در صورت باقی بماند. انتخاب کاندید مناسب برای پانچ صورت ( اجتناب از پوست های تیره و کلوئید ساز) و پرهیز از پانچ کردن در نواحی دینامیک، محدب و برجسته صورت ( گونه و چانه) از بروز عوارض ناخواسته جلوگیری می کند.

لازم به ذکر است در افرادی که کاندید مناسب برای پانچ نیستند سایر روش ها از قبیل پیلینگ کراس و یا سابسیژن گزینه های جایگزین هستند.

مراقبت های بعد از پانچ صورت چیست؟

همانطور که گفته شد نواحی متحرک صورت در معرض اسکار کششی هستند که ممکن است اسکار باقی مانده پهن تر از اسکار اولیه باشد. هفته اول بعد از درمان بسیار حساس است و می بایست از تحت فشار گرفتن جای بخیه اجتناب شود. مصرف آنتی بیوتیک از بروز عفونت جلوگیری کرده و ویتامین C به ترمیم سریع تر جای بخیه کمک می کند.

هزینه پانچ صورت چقدر است؟

هزینه پانچ صورت بر حسب تعداد اسکارهای درمان شده محاسبه می شود؛ بعلاوه از آنجا که در اغلب موارد روش ترکیبی با سایر درمان ها از قبیل سابسیژن و لیزر بطور همزمان انجام می شود، قیمت درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است و هزینه نهایی در معاینه حضوری مشخص می شود.

عکس قبل و بعد پانچ صورت
4.2/5 - (12 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button
راز بوتاکس بدون عارضه چیست؟ مزوژل چیست؟ علت جذابیت چهره آنجلینا جولی چیست؟ راز شفافیت پوست کلئوپاترا چه بود؟ راز لیفت صورت بدون جراحی راز درمان جای جوش با سابسیژن راز جوانی پوست کیم کارداشیان چیست؟ تزریق ژل لب مدل قلوه ای