آنزیم لب چیست

 

آنزیم لب چیست؟ بروز عوارض جانبی در تزریق ژل لب بیش از سایر نواحی صورت است که بدلیل در تماس بودن با بزاق آلوده و همین طور متحرک بودن این عضو است که در نتیجه احتمال عفونت، جابه جایی ژل و یا ایجاد توده و گره بیشتر است. قوام لب با پوست سایر نواحی صورت متفاوت است و از نظر بافت شناسی بعنوان مخاط طبقه بندی می شود.

متاسفانه در بعضی از مراکز از مواد نامرغوب و  نامناسب برای لب و یا حتی ژل های ۱۰ سی سی استفاده می شود که بدلیل نامتجانس بودن با قوام لب، عوارض ناخواسته از قبیل گره ، گرانولوم و جا به جایی ژل ایجاد می شود.  بسیاری از این افراد بعد از تزریق پشیمان شده و برای از بین بردن ژل با  آنزیم هیالاز  مراجعه می کنند و متحمل پرداخت هزینه بیشتری می شوند.

دو اشتباه شایع که در تزریق ژل لب ممکن است رخ دهد عبارتند از:

1- تزریق حجم بسیار زیادی از فیلر در لب بالا و پایین که حالت شبیه به منقار اردک و یا پلاتی پوس ایجاد می کند که با درمان محتاطانه فیلر از بروز این حالت جلوگیری می شود.

2- تزریق حجم یکسان ژل در حاشیه و مرکز لب می باشد که ایجاد لب سوسیس شکل می کند  به این شکل که مقدار فیلری که در حاشیه تزریق می شود.

برابر مقداری است که در مرکز لب تزریق می شود  برای جلوگیری از این عارضه  می بایست با تزریق حجم بیشتر در قسمت مرکزی لب از این موضوع پیشگیری  شود.( عمده تزریق می بایست در دو سوم وسط لب انجام شود)

ژل مناسب لب چه ویژگی هایی دارد؟

با توجه به موارد فوق ژل مناسب برای لب باید دارای خاصیت الاستیک و انعطاف پذیر باشد. بعلاوه اجزاء آن به هم چسبندگی داشته باشند تا از جابه جایی به نواحی دورتر جلوگیری شود و همین طور بعد از تزریق به شکل توده و گره نشود. اکثر برندهای معتبر در ساخت ژل لب به  این موارد توجه خاص دارند و در نتیجه قیمت نهایی ژل لب بیشتر از سایر نواحی صورت است.

با توجه به مطالب فوق پرهیز از تزریق ژل های غیر استاندارد و نامرغوب برای لب توصیه می شود چرا که هم از نظر سلامتی و هم از نظر اقتصادی به فرد آسیب می رسد.

ترکیب آنزیم لب چیست؟

هیالورونیداز یک نوع آنزیم است که بطور طبیعی در بدن وجود دارد و موجب شکسته شدن ملکول هیالورونیک اسید می شود. هیالورونیداز در گذشته از منابع حیوانی تهیه شده و امروزه در آزمایشگاهها از آلبومین انسانی استحصال می شود.

هیالورونیداز با نام تجاری هیالاز Hyalase در آمپول های ۱۵۰۰ واحدی وجود دارد و کاربردهای متفاوتی در چشم پزشکی ، کمک در بی حسی حین زایمان ، پوست و زیبایی دارد.

کاربرد آنزیم لب چیست؟

حجم دهی با فیلر اسید هیالورونیک در صورتی که بیش از حد مطلوب صورت گرفته باشد و یا گره زیر پوستی بدلیل کیفیت پایین ژل و یا واکنش بافتی ایجاد شده باشد.  تزریق آنزیم لب انجام می شود که موجب تجزیه سریع ژل شده و ظرف چند روز ژل تزریق شده از بدن دفع می شود.

البته توجه به این نکته ضروری است که در چند روز اول بعد از تزریق فیلر های اسید هیالورونیک تورم طبیعی وجود دارد که این موضوع بویژه در ناحیه  لب بیشتر دیده می شود. استفاده از کمپرس سرد و پرهیز از مسکن های خانواده آسپرین NSAIDS به تسریع روند کاهش تورم کمک زیادی می کند. بنابراین تصمیم در مورد تزریق هیالاز بعد از گذشت حداقل یک هفته از تزریق فیلر که تورم از بین رفته است توصیه می شود.

توجه به این نکته ضروری است که فیلرهایی که پایه اسید هیالورونیک ندارند مثل ریدیس Radiesse یا پاژ با هیالاز درمان نمی شوند و درمان این فیلرها تخلیه جراحی می باشد.

قبل و بعد کاهش حجم لب با آنزیم هیالاز
قبل و بعد کاهش حجم لب با آنزیم هیالاز

تفاوت بین گره زیر پوستی و گرانولوما بعد از تزریق فیلر های پوستی در چیست؟

گره زیر پوستی بدلیل حجم دهی بیش از حد یک فیلر غلیظ با ویسکوزیته بالا و در نواحی سطحی پوست ایجاد می شود و با گرانولوما که یک واکنش التهابی است متفاوت است.

درمان گره زیر پوستی ماساژ و گرمای موضعی است و با گذشت زمان بطور کامل برطرف می شود. از طرف دیگر گرانولوما یک واکنش التهابی به جسم خارجی است و احتیاج به مداخله درمانی دارد و با ارزیابی رادیولوژیک تشخیص تایید شده و درمان مناسب انجام می شود.

در صورتی که جنس فیلر اسید هیالورونیک باشد برای درمان گرانولوما آنزیم هیالاز تزریق می شود و چنانچه جنس فیلر غیر اسید هیالورونیک باشد از تزریق کورتیکواستروئید موضعی و در موارد مقاوم ۵FU استفاده می شود.

نحوه تزریق آنزیم ژل لب چگونه است؟

آمپول هیالاز بصورت ۱۵۰۰ واحدی وجود دارد که بصورت پودر می باشد و بدون نگهدارنده است و بنابراین بعد از حل شدن قابل نگهداری نیست و صرفا برای یک نوبت تزریق استفاده می شود.

برای  تجزیه ژل اسید هیالورونیک آمپول فوق با ۱۰ سی سی آب مقطر و یا سرم فیزیولوژیک رقیق می شود. برای کاهش درد می توان لیدوکائین بدون نگهدارنده به محلول فوق اضافه کرد که در این صورت از حجم سرم فیزیولوژیک کاسته می شود. بنابراین هر سی سی از محلول فوق دارای ۱۵۰ واحد هیالورونیداز است که برای از بین بردن یک سی سی ژل کفایت می کند.

بعد از انجام تست پوستی و اطمینان از منفی بودن آن، تزریق انجام می شود. تزریق هیالورونیداز برحسب موقعیت ژل تزریق شده ممکن است بطور عمقی در لایه زیر پوستیSQ و یا زیر درم انجام شود،دوز مورد نیاز به ازاء هر سی سی ژل تزریق شده ۱۵۰ تا ۲۰۰ واحد است.

هر چند که تجویز کورتیکواستروئید و آنتی هیستامین روتین نمی باشد، با این وجود به منظور کاهش التهاب و تورم بعد از تزریق می توان از آمپول دگزامتازون و در صورت لزوم آنتی هیستامین خوراکی استفاده کرد.

تاثیر درمان آنزیم لب چقدر بعد شروع می شود؟

هیالورونیداز تاثیر خود را ظرف ۴۸ ساعت اعمال می کند و تا دو هفته این تاثیر ادامه دارد. بنابراین چنانچه بعد از جلسه اول ژل های تزریق شده بطور کامل از بین نرفت جلسه بعدی دو هفته بعد قابل تکرار است.

آیا تزریق هیالورونیداز موجب از بین رفتن اسید هیالورونیک بدن می شود؟

آمپول هیالاز برای از بین بردن فیلر های اسید هیالورونیک تولید شده است. در دوزهای درمانی هیچ گونه تاثیری بر روی اسید هیالورونیک بدن نداشته و عارضه بلند مدت بر روی بافت همبند ندارد.

عوارض تزریق آنزیم برای از بین بردن ژل چیست؟

در چند 24 اول بعد از تزریق آنزیم لب تورم و احساس خارش طبیعی است که با مصرف آنتی هیستامین و استفاده از کمپرس سرد این تورم و خارش برطرف می شود.

در بعضی از افراد ممکن است لب کبود شود که پرهیز از نوشیدنی های داغ و استفاده از کرم آرنیکا به رفع سریع تر کبودی کمک کند.

مراقبت های بعد از تخلیه ژل لب چیست؟

  1. تا دو هفته بعد از درمان از گرفتن حمام آفتاب، مصرف الکل، ورزش شدید  خودداری کنید. این فعالیت ها موجب افزایش جریان خون در پوست شده و در نتیجه تورم در لب افزایش می یابد.
  2. تا ۲۴ ساعت بعد از تخلیه شاید تورم لب های شما دائما در حال افزایش باشد. نگران نباشید و دائما از کمپرس سرد استفاده کنید.
  3. برای دیدن نتیجه نهایی به دو هفته وقت نیاز است. پس در صورت مشاهده شل شدن پوست یا نامتقارن بودن لب ها نگران نشده و صبور باشید.
    مراحل کاهش حجم لب بعد از تزریق آنزیم هیالاز
    تزریق آنزیم به لب

هزینه آنزیم لب چقدر است؟

هزینه آنزیم ژل لب  به پارامترهای متنوعی از جمله تخصص و تجربه پزشک، شهر و منطقه درمان و موضع درمان بستگی دارد. بعنوان مثال ممکن است فردی علاوه بر ژل لب درخواست از بین بردن ژل گونه داشته باشد و این موضوع هزینه‌ درمان را افزایش می دهد.

در اکثر افراد بعد از یک جلسه درمان با آنزیم لب ، ژل بطور کامل تخلیه می شود. با این وجود ممکن است بعضی افراد احتیاج به ترمیم و تزریق مجدد داشته باشند که در این صورت بعد از دو هفته جلسه دوم انجام می شود. در کلینیک پوست و زیبایی نیایش برای جلسه ترمیم  هزینه ای دریافت نمی شود.

برای مشاوره پیام دهید✍

کلیپ تزریق آنزیم لب در Youtube
4.6/5 - (170 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «آنزیم لب چیست»

  1. سلام وقتتون بخیر.من تزریق چانه و لب انجام دادم.میخوام به چونم هیالاز بزنم.به جز ژل به بافت استخون یا گوشت خودم اسیب نمیزنه؟عوارض داره؟

    1. درود بر باقری
      تزریق آنزیم هیالورونیداز در دوز استاندارد هیچ گونه عوارضی بر بافت همبند و استخوان طبیعی ندارد و تنها عارضه شناخته شده آنزیم Hyaluronidase آلرژی است که بطور ناشایعی دیده می شود و قبل از تزریق با انجام تست حساسیت این موضوع بررسی می شود.
      موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button
راز بوتاکس بدون عارضه چیست؟ مزوژل چیست؟ علت جذابیت چهره آنجلینا جولی چیست؟ راز شفافیت پوست کلئوپاترا چه بود؟ راز لیفت صورت بدون جراحی راز درمان جای جوش با سابسیژن راز جوانی پوست کیم کارداشیان چیست؟ تزریق ژل لب مدل قلوه ای