اگزوزوم تراپی چیست؟

اگزوزوم تراپی چیست؟اگزوزوم ها وزیکول های های ریز خارج سلولی هستند که توسط سلول های مختلف بدن از جمله سلول های بنیادی آزاد می شوند و توانایی حرکت در جریان خون را دارند. نقش اصلی آنها در ارتباط بین سلولی ، فرایند ترمیم، کاهش التهاب و تعادل سیستم ایمنی است. بدلیل ابعاد نانو توانایی عبور از مخاط و منافذ سطح پوست به منظور ترمیم و جوانسازی بافت آسیب دیده را دارند.

اگزوزوم تراپی

اگزوزوم از منبع حیوانی و یا گیاهی تهیه می شود و در آزمایشگاه با فن آوری الترا سانتریفیوژ و خالص سازی برای مصارف درمانی تولید و عرضه می شود. اگزوزوم استحصال شده ابعاد نانو داشته و توانایی عبور از مخاط و منافذ سطح پوست به منظور ترمیم و جوانسازی بافت آسیب دیده را دارد.

اگزوزوم بدلیل وجود فاکتور رشد، پروتئین ، اسید نوکلئیک و ملکول RNA موجب ترمیم و کاهش التهاب بدون تحریک سیستم ایمنی می شود.

 اگزوزوم تراپی  بعد از میکرونیدلینگ
اگزوزوم بعد از میکرونیدلینگ استفاده می شود

کاربرد اگزوزوم در پوست و زیبایی چیست؟

بدلیل نتایج درمانی موثر در جوانسازی و ترمیم پوست، از اگزوزوم به شکل کرم موضعی ، سرم و ماسک استفاده می شود.

ضروری است که آمپول اگزوزم از شرکت معتبر و دارای تایید بهداشتی تهیه شود ، چرا که اگزوزوم یک ترمیم کننده بیولوژیک است و هر چه از منبع جوان تری تهیه شده باشد ،تاثیر درمان بیشتر است و بعلاوه عدم وجود ناخالصی و یا آلودگی میکروبی می تواند در نتیجه درمان تاثیر زیادی داشته باشد.

در حال حاضر اگزوزوم تراپی برای درمان اسکار جای جوش، سوختگی ،لک های مقاوم به درمان ، لوپوس SLE ، ترمیم فلاپ های پوستی، آلوپسی ، ریزش مو و همین طور روزاسه مورد استفاده قرار می گیرد.

روش اگزوزوم تراپی چگونه است؟

برحسب نوع درمان روش های مختلفی از قبیل تزریق مستقیم اگزوزم بداخل بافت ، استعمال موضعی بعد از نیدلینگ، مصرف موضعی به شکل کرم و یا ماسک مورد استفاده قرار می گیرد.

چنانچه هدف درمان پسوریازیس و یا لوپوس باشد استعمال موضعی سرم اگزوزوم توصیه می شود. در جراحی پلاستیک بعد از جراحی لیفت صورت و یا ابدومینوپلاستی همواره ریسک نکروز فلپ وجود دارد که به منظور حفظ فلپ و جلوگیری از نکروز آن ، اگزوزوم بطور مستقیم بداخل فلپ تزریق می شود.

در درمان اسکار جای جوش و سوختگی چنانچه اسکار عمیق باشد، اگزوزوم بطور مستقیم بداخل بافت تزریق می شود و اگر جای جوش سطحی باشد بعد از میکرونیدلینگ بطور موضعی از سرم اگزوزوم استفاده می شود.

جوانسازی با سلول های بنیادی چگونه است؟

سلول های بنیادی در مغز استخوان و بافت چربی وجود دارند که برای جوانسازی و ترمیم بافت آسیب دیده با خالص کردن بافت چربی به شکل نانوفت و یا سانتریفیوژ کردن خون و استحصال پلاکت به شکل پی آر پی بطور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

چربی نانو چه تفاوتی با اگزوزوم دارد؟

نانوفت مثل اگزوزوم دارای مقدار فراوانی سلول بنیادی است که توانایی تبدیل شدن به سلول های دیگر را دارند. نانوفت در واقع یک امولسیون از سلول های چربی تخریب شده و مقادیر فراوانی از سلول های بنیادی می باشد.

چنانچه این امولسیون در لایه اپیدرم و درم پوست آسیب دیده تزریق شود، توانایی ترمیم بالایی خواهد داشت. بیشترین نواحی مورد استفاده جهت تزریق چربی نانو به ترتیب صورت، دست ها و نواحی دکلته می باشد. چرا که این نواحی دچار بیشترین آسیب  بر اثر اشعه ماوراء خورشید، اسکارهای ناشی از جراحات و جوش های پوستی می شوند.

در واقع نانوفت استفاده از سلول های بنیادی بافت چربی بدن است و چنانچه فردی کاندید مناسبی برای تزریق نانوفت باشد ، این روش ارجح است. این در حالی است که تزریق اگزوزوم از منابع خارج از بدن تهیه می شود و بطور سرپایی و سریع قابل تزریق است و برخلاف نانوفت احتیاج به هاروست چربی از بدن ندارد و نسبتا ارزان تر می باشد.

برای مشاهده تصاویر و مطالب بیشتر در مورد تزریق چربی نانو زیر چشم بر روی عکس زیر کلیک کنید:

تزریق چربی زیر چشم
تزریق چربی زیر چشم قبل و بعد

نانوفت برای جای جوش چگونه است؟

نانوفت دارای مقدار فراوانی سلول بنیادی است که توانایی تبدیل شدن به سلول های دیگر را دارند. چربی نانو در واقع یک امولسیون از سلول های چربی است که حاوی مقادیر فراوانی از سلول های بنیادی می باشد.

چنانچه  چربی نانو در لایه اپیدرم و درم پوست آسیب دیده تزریق شود، توانایی ترمیم بالایی خواهد داشت. برعکس میلی فت و میکروفت که در نواحی خاص و در زیر پوست تزریق می شوند نانوفت در هر جای بدن که احتیاج به جوانسازی داشته باشد قابل تزریق است.

درمان جای جوش با تزریق چربی قبل و بعد
درمان جای جوش با تزریق چربی

کرم نانوفت بهتر است یا اگزوزوم؟

سرم اگزوزوم مثل کرم نانوفت بطور موضعی قابل استفاده است و هر دو دارای مقادیر قابل توجه سلول های بنیادی هستند. با این وجود انتخاب نوع درمان به شرایط فرد بستگی دارد. بعنوان مثال چنانچه فرد کاندید مناسبی برای تزریق چربی باشد مصرف کرم نانو مقرون به صرفه تر است. بر اساس مطالعات انتشار یافته در Pubmed  توسط پرفسور استیون کوهن، سلول های بنیادی چربی توانایی ترمیم در نقاط آسیب دیده بدن مثل جای جوش را دارند.

در این مطالعه از چربی نانو برای تولید یک نوع کرم بیولوژیک  استفاده می شود که از بدن خود فرد است و اصطلاحا به آن بیوکرم یا کرم نانوفت  گفته می شود و  تاثیر فوق العاده ای در جوانسازی و ترمیم پوست فرد دارد.

4.6/5 - (18 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button
راز بوتاکس بدون عارضه چیست؟ مزوژل چیست؟ علت جذابیت چهره آنجلینا جولی چیست؟ راز شفافیت پوست کلئوپاترا چه بود؟ راز لیفت صورت بدون جراحی راز درمان جای جوش با سابسیژن راز جوانی پوست کیم کارداشیان چیست؟ تزریق ژل لب مدل قلوه ای