مراقبت های بعد از تزریق ژل لب چیست

مراقبت های بعد از تزریق ژل لب چیست؟ به منظور کاهش عوارض جانبی و نتیجه بهتر ، مراقبت های بعد از تزریق ژل لب در دو گروه کوتاه مدت یعنی  چند ساعت اول و میان مدت یعنی در روزها و هفته های بعد از تزریق تقسیم بندی می شود که در این نوشتار  این موارد بررسی می شوند:

غذا خوردن بعد از تزریق ژل لب

در ساعات اولیه بعد از تزریق بدلیل بی حسی ناشی از بلاک عصبی لب ها کاملا بی حس هستند و ممکن است فرد به اشتباه لب خود را بجای غذا بجود که بهتر است تا بازگشت حس به لب از جویدن غذاهای سخت اجتناب کنید.

بدلیل شبکه غنی خونرسانی در بافت لب همواره احتمال کبودی و تورم بعد از تزریق ژل لب وجود دارد که استفاده از کمپرس سرد و پرهیز از نوشیدن و خوردن غذاهای داغ در کنترل درد و کاهش تورم و کبودی بسیار موثر است.

مصرف وآب میوه، مایعات و میوه های آب دار به ترمیم سریع تر و برطرف شدن تورم و کبودی کمک می کند. غذاهای تند و پر نمک با افزایش جریان خون در پوست تورم را تشدید می کنند و در چند روز اول توصیه نمی شوند.

قبل و بعد حجیم کردن لب با ژل مدل روسی چاک دار
حجیم کردن لب با ژل مدل روسی چاک دار

ورزش كردن بعد از تزريق ژل لب

رفتن به باشگاه ورزشی و انجام تمرینات هوازی و قدرتی موجب افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود. در نتیجه با  ورود خون بیشتر به بافت لب، تورم و کبودی تشدید می شود و 24 تا 48 ساعت بعد از تزریق لب توصیه نمی شود.

بعد از تزریق ژل لب چه پمادی استفاده کنیم؟

در چند ساعت اول ، پماد آنتی بیوتیک چشمی مثل جنتامایسین مناسب ترین گزینه است. چرا که علاوه بر  ایجاد یک لایه محافظ در برابر باکتری های عفونت زا در حفظ رطوبت لب و پیشگیری از خشکی آن کمک کننده است.

با این وجود چنانچه در موضع تزریق کبودی ایجاد شده باشد کرم های حاوی آرنیکا ،آلوورا و قرص آناهیل به رفع سریع تر کبودی کمک می کنند.

مصرف مکمل های حاوی ویتامین E ، الکل و همین طور  مسکن های خانواده آسپرین از قبیل پروفن، ایندومتاسین، دیکلوفناک و… قبل و بعد از تزریق توصیه نمی شوند، چرا که با کاهش فعالیت پلاکت ها و رقیق کردن خون موجب تشدید تورم و کبودی می شوند.

قبل و بعد ژل لب مدل فرانسوی که حالت طبیعی دارد
ژل لب مدل فرانسوی

شستن صورت بعد از تزریق ژل لب

استحمام و شستشوی صورت تا 24 ساعت بعد از تزریق لب توصیه نمی شود، چرا که سوراخ های ایجاد شده بر روی لب تا چندین ساعت باز هستند و ورود آب بداخل این منافذ ریسک عفونت را افزایش می دهد.

بعلاوه آب داغ جریان خون را در سطح پوست افزایش می دهد و تورم و کبودی افزایش می یابد. بعد از 24 ساعت استحمام با آب ولرم بدون بخار و حرارت زیاد و مدت کوتاه منعی ندارد.

کشیدن قلیون بعد از تزریق ژل لب

استعمال دخانیات از قبیل سیگار و قلیان موجب انقباض عروق لب شده و ترمیم با تاخیر انجام می شود. بعلاوه انقباض عضله حلقوی دور لب ممکن است موجب جابه جایی ژل شود و حداقل تا یک هفته بعد از درمان مجاز نیست.

علاوه عوارض دراز مدت دخانیات بر روی سلامتی فرد از قبیل ظاهر دندان ها ،پوست، ریه و قلب ،ماندگاری ژل تزریق شده هم کاهش می یابد و نه تنها به سلامتی که به اقتصاد فرد هم آسیب می رسد.

مراقبت های بعد از تزریق ژل لب
تزریق ژل لب مدل فرانسوی

زدن رژ لب بعد از تزریق ژل

زدن رژ لب و بالم لب در 24 ساعت اول بعد از درمان که منافذ ورودی سوزن ها هنوز بطور کامل بسته نشده اند ریسک عفونت را افزایش می دهد و توصیه نمی شود.

از آنجا که لب حساس است بعد از 24 ساعت به آرامی و بدون فشار زیاد می توان از یک بالم لب ملایم استفاده کرد.

خوابیدن بعد از تزریق لب

به منظور کاهش تورم بعد از تزریق لب خوابیدن به شکل طاق باز توصیه می شود. بهتر است سر کمی بالاتر از سطح قلب باشد تا جریان خون از سر به سمت قلب هدایت شود و تورم تشدید نشود.

در چند روز اول بعد از درمان می بایست هرگونه فعالیتی که منجر به فشار مستقیم بر روی لب شود، اجتناب کرد. خوابیدن با صورت بر روی بالش ممکن است موجب فشار بر روی لب شده و نهایتا ژل تزریق شده  جا به جا شود. رعایت خوابیدن صحیح حداقل برای 3 تا 4 روز تا تثبیت ژل توصیه می شود.

بوسیدن بعد از ژل لب

بوسیدن نیز مثل خوابیدن ممکن است موجب فشار بر روی لب شده و ژلی که هنوز در بافت لب تثبیت نشده است جابه جا شود. بعلاوه ریسک عفونت از طریق باکتری های بزاق افزایش می یابد. بنابراین بوسیدن حداقل تا 24 ساعت بعد از تزریق توصیه نمی شود.

بوسیدن بعد از ژل لب نی نی سایت
بوسیدن بعد از ژل لب حداقل تا ۲۴ ساعت توصیه نمی شود

مراقبت های بعد از تزریق ژل لب در مسافرت

استرس مسافرت، جابه جایی چمدان سفر و نوسان فشار در طول پرواز موجب تشدید تورم و کبودی در لب می شود و بهتر است تا یک هفته بعد از درمان از مسافرت هوایی اجتناب کرد.

ورم بعد از تزریق ژل لب چند روز طول میکشد؟

همان طور که قبلا گفته شد مصرف نکردن داروهای رقیق کننده خون از قبیل آسپرین ، مسکن های خانواده آسپرین و الکل از چند روز قبل از درمان تا یک هفته بعد موجب تسریع روند ترمیم می شود و در صورت رعایت کردن موارد فوق تورم ظرف یک تا دو روز برطرف می شود.

رعایت نکردن مواردی که قبلا ذکر شد از قبیل ورزش سنگین ، مصرف فست فود ، استعمال دخانیات و نوشیدنی های داغ موجب طولانی شدن ترمیم شده و ممکن است تورم تا یک هفته ادامه داشته باشد.

آناهیل قرص برای کاهش ورم لب بعد از تزریق ژل است که یک داروی گیاهی است و برای تسریع در روند ترمیم و رفع کبودی بعد از تزریق لب تجویز می شود.

عکس ورم لب بعد از تزریق ژل
عکس ورم لب بعد از تزریق ژل

عوارض خطرناک تزریق لب چیست؟

مهمترین عارضه بعد از تزریق ژل لب آسیب عروقی و  انسداد شریان لبی است که علامت  آن در ساعات اولیه درد پیشرونده ، تورم شدید و ظهور لک های آبی رنگ در لب و پوست اطراف آن (livedo reticularis ) است.

در صورت بروز علائم فوق با مراجعه سریع به پزشک و تزریق آنزیم هیالورونیداز انسداد شریانی باز شده و از نکروز بافتی جلوگیری می شود.

آنتی بیوتیک بعد از تزریق ژل

بزاق دهان محیطی پر از باکتری های عفونت زاست و سطح لب به راحتی با بزاق آلوده شده و احتمال بروز عفونت بعد از تزریق ژل لب بسیار بیشتر از سایر نواحی صورت می باشد. از طرف دیگر ژل های اسید هیالورونیک یک نوع کربوهیدرات هستند و باکتری های سطحی تمایل به رشد در محیط های مرطوب و مغذی مثل فیلر های اسید هیالورونیک  و ایجاد Biofilm  در سطح آن دارند.

در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مثلا داروی کورتیکواستروئید به دلیل بیماری دیگری مصرف می کنند و یا در دیابت و همین طور در سنین میانسالی مصرف آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت توصیه می شود. مصرف آنتی بیوتیک بهتر است یک روز قبل از درمان شروع شود و تا چند روز بعد ادامه یابد که مناسب ترین آنتی بیوتیک سفالکسین ۵۰۰ است که هر شش ساعت یک عدد  مصرف می شود.

پیشگیری از عفونت

به منظور پیشگیری از بروز عفونت بعد از تزریق ژل لب ، رعایت شرایط استریل در زمان آماده سازی فیلر ضروری است. استفاده از وسایل مصرفی استریل و یک بار مصرف از قبیل  دست کش ، سرنگ و کانولا  و همین طور مصرف فیلرهای استاندارد و مورد تایید در پیشگیری از عفونت بسیار ضروری است.

از آنجا که اکثر عفونت های بعد از تزریق ژل لب بدلیل ورود باکتری های بزاق به بافت های عمقی ایجاد می شوند، شستشوی کامل صورت ،تمیز کردن و استریل کردن  محل تزریق با الکل و محلول های آنتی سپتیک  و صحبت نکردن در زمان تزریق در کاهش بروز عفونت موثر است.

بیوفیلم چیست؟

عفونت بعد از تزریق ژل ممکن به سرعت بعد از چند روز به شکل تورم ، قرمزی و خروج چرک بروز کند و یا اینکه بطور تاخیری  بعد از چند هفته تا چند ماه به شکل Biofilm یا  گرانولوم خود را نشان دهد.

درمان عفونت علاوه بر مصرف آنتی بیوتیک وسیع الطیف ،تخلیه فیلر در مورد ژل های دائمی از قبیل ژل پاژ و… حل کردن آن با آنزیم هیالورونیداز در مورد ژل های اسید هیالورونیک می باشد.

 

4.5/5 - (215 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button
راز بوتاکس بدون عارضه چیست؟ مزوژل چیست؟ علت جذابیت چهره آنجلینا جولی چیست؟ راز شفافیت پوست کلئوپاترا چه بود؟ راز لیفت صورت بدون جراحی راز درمان جای جوش با سابسیژن راز جوانی پوست کیم کارداشیان چیست؟ تزریق ژل لب مدل قلوه ای