مراقبت های بعد از لیزر😎

مراقبت های بعد از لیزر چیست؟

مراقبت های بعد از لیزر به دو گروه لیزر موهای زائد و لیزر جای جوش طبقه بندی می شود که وجوه شباهت زیادی با یکدیگر داشته و در اینجا بطور اختصاصی لیزر های لایه بردار از قبیل دی اکسید کربن و اربیوم مورد بررسی قرار می گیرند.

بعد از درمان با لیزر  پوست کاملا قرمز و ملتهب می شود و ترشح در ناحیه ۱ تا ۲ روز ادامه دارد. تمیز کردن پوست با سرم شستشوی استریل چند بار در روز به کاهش احتمال عفونت و عوارض ناخواسته کمک می کند. استفاده از کمپرس سرد علاوه بر کاهش درد به کمتر شدن التهاب نیز کمک می کند. در چند روز اول پوست کمی متورم و زبر است که برای رفع خشکی از کرم های مرطوب کننده و نرم کننده استفاده می شود.

علت قرمزی طولانی مدت بعد از لیزر چیست؟

در پوست های حساس و فصول گرم سال  ممکن است پوست  بعد از لیزر کاملا ملتهب و قرمز شود که این قرمزی تا یک هفته طول می کشد.  البته در افراد با پوست های روشن و همین طور درمان عمقی با لیزر CO2 ممکن است مدت زمان طولانی تری  پوست قرمز بماند و تا چند هفته نیز ادامه یابد.

پیشگیری از قرمز شدن پوست چگونه است؟

چند هفته قبل از درمان از نور مستقیم ، سولاریوم  و حمام آفتاب پرهیز کنید. مصرف کرم های لایه بردار مثل  Adapalene و یا اسیدهای میوه ای هر شب استفاده کنید. این کرم ها موجب افزایش سرعت تکثیر سلول ها در لایه بازال پوست شده و آمادگی برای لیزر را افزایش می دهند.

بعلاوه بهتر است درمان را در نیمه دوم سال که طول روز کوتاه تر است و اندکس اشعه ماوراء بنفش پایین تر است انجام دهید.

برای دیدن تصاویر و مطالب بیشتر بر روی عکس زیر کلیک کنید:

برای مراقبت از چشم در برابر اشعه لیزر از عینک مخصوص استفاده می شود
عینک مخصوص برای پیشگیری از آسیب لیزر به چشم

درمان قرمزی طولانی مدت بعد از لیزر چیست؟

هیدراته نگه داشتن پوست با مصرف مایعات فراوان ، ویتامین C و استفاده از ماسک ها و کرم های آب رسان قدم اول درمان است. پرهیز از نور مستقیم آفتاب و استفاده از کرم ضد آفتاب فیزیکی مرحله بعدی است.

بعد از این مدت گاها رنگ پوست مختصری صورتی می شود  که می توان با میک آپ آن را پوشاند  و حداکثر دو هفته بعد رنگ پوست طبیعی می شود.

با این وجود در درصد اندکی از افراد ممکن است قرمزی پوست ادامه یابد که در این صورت ، مصرف یک کورتیکواستروئید نسبتا قوی مثل Triamcinolone بمدت سه تا چهار روز التهاب و قرمزی ناشی از آن را بر طرف می کند و نتیجه یک پوست درخشان ، صاف و با نشاط خواهد بود.

جوش زدن بعد از لیزر فرکشنال

بعد از لیزر احتمال بروز آکنه و میلیا وجود دارد. جوش های جدید ایجاد اسکار جدید می کنند و جلوگیری از بروز آنها با مصرف آنتی بیوتیک ضروری است.‌ میلیا کیست کوچکی است که بدلیل سرعت رشد سلولی و ترمیم ایجاد می شود و درمان آن تخلیه است.

تصویر قرمزی طولانی مدت پیشانی بعد از لیزر
قرمزی طولانی بعد از لیزر

مراقبت های بعد از لیزر co2

۱- از استعمال کرم های لایه بردار و محرک پرهیز کنید

بلافاصله بعد از لیزر پوست بسیار حساس است و محصولاتی که دارای ترکیبات اسیدی هستند و موجب لایه برداری می شوند از قبیل ترتینوئین، آلفا هیدروکسی اسید و همین طور صابون های قلیایی موجب تحریک و تشدید التهاب در پوست می شوند و حداقل تا یک هفته نباید از این محصولات استفاده شود.

۲- از مصرف کرم های ضد آفتاب پرهیز نمایید

بدلیل باز شدن منافذ پوست بلافاصله بعد از لیزر استفاده از کرم های ضد آفتاب شیمیایی توصیه نمی شود، چرا که فرمولاسیون این ترکیبات برای پوست سالم تهیه شده است و نفوذ این ترکیبات به پوست موجب آسیب به آن می شود.  این موضوع در مورد ضد آفتاب های حاوی رنگ Tinted اهمیت بیشتری دارد و تا زمان بسته شدن منافذ پوست نباید از این محصولات استفاده شود.

به منظور مراقبت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خانه نشینی بمدت ۴۸ ساعت توصیه می شود. تماس طولانی و از فاصله نزدیک با لامپ های کم مصرف ، مانیتور و سایر وسایل الکترونیک توصیه نمی شود. مگر آنکه لایه ضخیمی از پماد اکسید دو زنگ بر روی کل موضع درمان استفاده شده باشد. پماد Zinc Oxid  علاوه بر اینکه ضد آفتاب خوبی است دارای خاصیت محافظت کننده می باشد و عنصر روی بعنوان  مکملی حیاتی برای بازسازی و ترمیم مستقیما به عمق پوست می رسد که در ۲۴ ساعت اول بعد از درمان  استفاده از این پماد توصیه می شود.

بعد از 48 ساعت مصرف ضد آفتاب  فیزیکی توصیه می شود، چرا که فرمولاسیون این کرم ها دارای ترکیبات  معدنی و غیر تحریک کننده از قبیل روی  یا تیتانیوم است که بر روی لایه سطحی اپیدرم قرار گرفته و اشعه ماوراء بنفش را شبیه آینه منعکس می کند.

از مزایای  ضد آفتاب های فیزیکی خواص مرطوب کنندگی و ترمیم کنندگی آنها است و بعلاوه تاثیر آنها بلافاصله بعد از استعمال شروع می شود.

۳- بمدت ۴۸ ساعت از محصولات آرایشی استفاده نکنید

محصولات آرایشی در دو روز اول بعد از لیزر موجب تحریک پوست ملتهب شده و روند ترمیم را دچار اشکال می نمایند و نباید استفاده شوند.

 
استفاده از کرم ضد آفتاب بعد از لیزر در فضای باز و بویژه ساحل دریا ضروری است
بعد از لیزر ضد آفتاب فیزیکی بر شیمیایی ارجح است
 

۴- از مصرف دخانیات،  الکل، غذاهای تند و نوشیدنی های داغ پرهیز نمایید

در ۲۴ ساعت اول بعد از درمان هر عاملی که جریان خون را در پوست زیاد نماید منجر به افزایش التهاب و قرمزی پوست شده و دوره ترمیم را طولانی تر خواهد کرد.

نوشیدن آب و مایعات خنک قبل و بعد از درمان اهمیت زیادی دارد و آب میوه تازه بدلیل دارا بودن ویتامین C  توصیه می شود و به ترمیم سریع تر پوست کمک می کند. بعلاوه مصرف قلیان و سیگار موجب کاهش خونرسانی به موضع درمان شده و پروسه ترمیم را به تاخیر می اندازد.

۵-  چند ساعت بعد از لیزر دوش بگیریم؟

شستشوی صورت با آب شیر بلافاصله بعد از لیزر نباید انجام شود ، این موضوع بویژه در درمان های عمیق و یا همزمان با سابسیژن صدق می کند چرا که احتمال آلودگی و عفونت افزایش می یابد.

البته می توان با سرم نمکی استریل ترشحات را شستشو داد ولی دوش گرفتن بعد از 24 ساعت امکان پذیر است که البته نباید با آب داغ انجام شود و طولانی مدت هم نباشد. بعلاوه تا دو هفته شنا کردن در استخر و استفاده از سونا و جکوزی ممنوع است چرا که محیط استخر دارای باکتری های مقاومی است که ممکن است ایجاد عفونت های مقاوم به درمان نماید.

ترکیبات گندزدا و کلر برای پوست های آسیب دیده محرک هستند و همین طور حرارت سونا و جکوزی موجب افزایش جریان خون و التهاب در پوست شده و روند ترمیم را دچار اختلال می نمایند.

۶- مراقبت های بعد از لیزر با کرم های مرطوب کننده و ترمیم کننده

بعد از لیزر پوست کمی زبر و خشک می شود که استفاده از کرم های ترمیم کننده  و مرطوب کننده موجب تعادل در پوست شده و شدت خشکی آن را کاهش می دهد.

بعلاوه این کرم ها حاوی ریز مغزی های ضروری برای پروسه ترمیم می باشند و به تولید کلاژن بیشتر در دوره بعد از لیزر کمک می کنند.

۷- مراقبت های بعد از لیزر با کمپرس سرد و ماسک های خنک کننده

برای کاهش التهاب و قرمزی پوست  استفاده متناوب از کمپرس سرد در دو سه روز اول موجب کاهش جریان خون در پوست شده ، درد و خارش را کاهش یافته و  با کاهش التهاب ترمیم سریع تر انجام می شود.

بعلاوه ماسک های حاوی اسید هیالورونیک موجب هیدراته شدن بیشتر پوست شده و به پروسه ترمیم و کلاژن سازی کمک زیادی می کند. این قبیل ماسک ها می بایست حداقل 20 دقیقه روی صورت باقی بماند و بطور روزانه تکرار شود.

قبل و بعد درمان جای جوش با روش ترکیبی
لیزر جای جوش قبل و بعد
 

۸-  کندن پوسته ها در موضع درمان

لیزر عمیق موجب قهوه ای شدن رنگ پوست شده و حالتی شبیه پوست خزنده ایجاد می شود که روندی کاملا طبیعی است. بتدریج پوستی جوان و شاداب جایگزین پوست قدیمی خواهد شد.

 کندن زود هنگام پوسته ها ممکن است به این لایه حساس و آسیب پذیر صدمه وارد کند، بهتر است صبور باشید تا پوسته ها خودشان بتدریج بریزند. البته پس از گذشت چند روز از درمان می توان به آرامی با لیف لایه سلول های مرده سطحی را برداشت.

9- تیغ زدن بعد از لیزر

تیغ زدن بعد از لیزر تا دو هفته مجاز نمی باشد ، چرا که تیغ زدن و یا بند انداختن صورت موجب تحریک پوست شود و هر گونه تحریک بیشتر ممکن است موجب بروز التهاب بیشتر و طولانی شدن فرایند ترمیم شود.

بعلاوه ممکن است عوارضی ناخوشایند از قبیل اسکار و یا لک ایجاد شود که درمان سخت و در مواردی غیر قابل درمان هستند.

10- درمان های جوانسازی بعد از لیزر

درمان های جوانسازی از قبیل هایفوتراپی آر اف و یا میکرونیدلینگ مکمل لیزر هستند و  بهتر است حداقل با 4 هفته فاصله انجام شود تا فرایند ترمیم کلاژن در پوست تکمیل شود و آسیب به شکل اسکار و یا لک به پوست وارد نشود.

11- مصرف آنتی بیوتیک و داروی تب خال در افراد حساس

بطور روتین آنتی بیوتیک برای افراد با سیستم ایمنی سالم تجویز نمی شود، با این وجود در افرادی که مستعد تب خال هستند و بیشتر از دو بار در سال تب خال می زنند مصرف داروی آسیکلوویر و یا والاسیکلوویر یک روز قبل از درمان توصیه می شود.

مصرف داروی ضد ویروس تا یک هفته بعد از درمان ادامه می یابد چرا که در غیر این صورت احتمال پخش ویروس به تمام صورت و ایجاد اسکار دائمی بعد از لیزر وجود دارد.

لیزر جای جوش در Youtube
4.8/5 - (415 امتیاز)

8 دیدگاه دربارهٔ «مراقبت های بعد از لیزر😎»

  1. سلام وقتتون بخیر من 6 روز پیش لیزر اریبوم برای جای جوش انجام دادم و بعد از لیزر روزی 3 بار کرم ترمیم کننده استفاده کردم ولی از روز دوم دانه های قرمز مثل حساسیت روی کل پوستم زد با دکترم تماس گرفتم و گفتن ک ممکنه ب ترمیم کننده حساسیت داشته باشی و دیگع استفاده نکن میخاستم بپرسم ک الان چیکار کنم پوستم خیلی خشکه و پوسته پوسته شده و زخم ها هنوز خوب نشدن میخاستم ببینم میتونم بجای ترمیم کننده از کرم ابرسان استفاده کنم؟؟؟
    لطفا کامل راهنماییم کنید خیلی نگرانم ممنون

    1. درود بر فاطمه
      بعد از لیزر فراکشنال تورم و قرمز شدن پوست قابل انتظار است. با این وجود احتمال بروز تب خال ، عفونت و درماتیت آلرژیک
      Allergic Dermatitis به کرم های لایه بردار، ضد آفتاب و حتی آنتی بیوتیک وجود دارد، که بدلیل از بین رفتن لایه محافظ پوست در برابر محرک های خارجی است.
      چنانچه احساس می کنید که کرم ترمیم کننده مسبب حساسیت و بروز این دانه های قرمز است ، بهتر است با نظر پژشک معالج آن را قطع کنید و بجای آن یک مرطوب کننده ساده استفاده کنید.
      موفق باشید

  2. سلام دکتر عزیز. من ۲۰ روز هست که لیزر co2 انجام دادم. چند روز بعد از پوسته ریزی، پوستم دچار لکهای قزمز و تیره به حالت کبودی های نامنظم و گسترده شده. ضدآفتاب مینرال و واتر بیسد، به همراه سرم آبرسان استفاده میکنم هرروز، و در معرض آفتاب هم نبودم. آیا طبیعیه یا لازمه نگران باشم؟ حداکثر تا چه مدت رفع میشه و چه کاری باید انجام بدم؟

    1. درود بر ف طاهری
      بعد از گذشت سه هفته از لیزر co2 بروز لک های تیره بیانگر التهاب در پوست است و مراقبت هایی که ذکر کرده اید از قبیل استفاده از ضد آفتاب فیزیکی ، مصرف کرم مرطوب کننده و پرهیز از نور مستقیم آفتاب لازم است ولی کافی نیست.
      درمان لک های ناشی از التهاب PIH نیاز به صبر و حوصله دارد. چرا که ممکن است درمان آن چند ماه طول بکشد. با این وجود استفاده از یک کرم ضد التهاب مثل Floucinolone و لایه بردار Tretinoine0.025% بمدت دو تا سه ماه به تسریع روند درمان کمک می کند.
      کرم هیدروکینون برای کاهش رنگدانه ملانین بطور وسیعی استفاده می شود با این وجود بدلیل ایجاد تحریک در پوست های تیره و بمدت طولانی توصیه نمی شود، چرا که ممکن است بطور معکوس لک ها را تیره تر کند. همچنین هر گونه دستکاری و مداخله درمانی از قبیل لیزر ، پیلینگ عمیق و درم ابریژن بر روی لک های التهابی ممکن است التهاب را تشدید نموده و لک ها را تیره تر نماید.
      هیدراته نگه داشتن پوست و استفاده از کرم های مرطوب کننده و ماسک های آب رسان به تسریع روند درمان کمک می کند.
      کلیه موارد فوق می بایست تحت نظارت و تجویز پزشک شما انجام شود.
      موفق باشید

  3. سلام و خسته نباشید من لیزر جای جوش انجام دادم و دکترم گفت باید از کرم مرطوب کننده و ضد افتاب بی رنگ مای که داشتم اضافه کنم میخواستم این کار اشتباهی نیست ممنون میشم جواب بدید

    1. درود بر عسگری
      استفاده از کرم های ترمیم کننده بعد از لیزر جای جوش به تسریع روند درمان کمک می کند.
      در ۲۴ ساعت اول بعد از لیزر ، ضد آفتاب معمولی موجب افزایش التهاب می شود و توصیه نمی شود. بهتر است از کرم زینک اکساید و یا ضد آفتاب فیزیکی استفاده شود.
      موفق باشید

  4. سلام آقای دکتر
    من الان چهار روز هست لیزر co2 انجام دادم دو روز اول از اکسیددو زنگ استفاده کردم بعد ازاون کرم ترمیم کننده URIAGE استفاده می کنم متاسفانه تا الان پوست صورتم تیره و جای لکه ها تیره تر از قبل شده خیلی نگرانم نکنه همین جور باقی بمونه آقای دکتر فک می کنید تا چند روز طول میکشه تیرگی پوستم به حالت اول برگرده لطفا جواب بدین ممنون میشم

    1. درود بر نرگس
      دوره ترمیم بعد از لیزر به عوامل مختلفی از قبیل تراکم و شدت انرژی لیزر و همین طور تیپ پوستی شما بستگی دارد.
      در پوست های تیپ ۴ و سبزه جذب انرژی لیزر بیشتر است و در نتیجه دوره ترمیم طولانی تر می باشد. همین طور انرژی بالاتر موجب حرارت بیشتر و التهاب گسترده تری می شود.
      مصرف کرم های مرطوب کننده و هیدراته نگه داشتن پوست به تسریع در روند ترمیم کمک می کند. بعلاوه هر نوع تحریک اضافه از قبیل کرم های لایه بردار و ضد لک در دوره ترمیم توصیه نمی شود و دوره ترمیم را طولانی تر می کنند. پرهیز از اشعه ماوراء بنفش و استفاده از کرم های ضد آفتاب فیزیکی به تسریع روند درمان کمک می کند.
      با رعایت موارد فوق و معاینه از نزدیک توسط پزشک درمانگر پوست شما به سرعت ترمیم می شود و جای نگرانی وجود ندارد.
      موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button
راز بوتاکس بدون عارضه چیست؟ مزوژل چیست؟ علت جذابیت چهره آنجلینا جولی چیست؟ راز شفافیت پوست کلئوپاترا چه بود؟ راز لیفت صورت بدون جراحی راز درمان جای جوش با سابسیژن راز جوانی پوست کیم کارداشیان چیست؟ تزریق ژل لب مدل قلوه ای